Heb nu een aantal weken ervaring met koud douchen. Paar dingen waar ik tegenaan loop:
1.Als ik een koude douche heb genomen (warm beginnen, na een paar minuten volledig koud en dan 15 ademhalingen lang koud douchen) krijg ik het later in de ochtend koud (indringende kou die in m’n hele lichaam gaat zitten). Door de situatie mbt corona werk ik veel thuis en zit ik veel achter m’n laptop, kortom ook weinig beweging. Is dit een veel voorkomend verschijnsel of zou dit koude gevoel juist steeds minder moeten worden naarmate ik langer koud douche? Heb je tips?
2.Als ik naar buiten ga en het is koud, krijg ik soms ineens witte vingertoppen. Vandaag had ik dat ook weer bij 3/4 vingertoppen. Duurde ongeveer 20-30 min. Geeft hetzelfde gevoel als wanneer je ‘s nachts op je arm hebt gelegen (“slapend”/tintelend gevoel in de vingertoppen). Douche nu al een aantal weken koud. Is dit een teken dat het beter is om met koude training te stoppen (toch Raynaud oid) of kan het betekenen dat de bloedvaten in mijn vingers er nog onvoldoende aan gewend zijn? Wat is handig/verstandig in dit geval?
PS: door bovenstaande heb ik het dippen nog even uitgesteld
Hoop dat jij/jullie me hierbij kunnen helpen. Dank alvast