2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Gelijkmoedig voorwaarts Helen. Probeer het anders één dag 2 x 40 minuten. Dan is 2 x 20 minuten daarna ineens kort.
Ilse Witkamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2020, 06:44

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Ilse Witkamp »

Dit is dag 24. Ik heb een vast ritme gevonden en het lukt om elke dag 2 x 20 minuten te zitten. Ook als mijn dag een beetje anders verloopt. Bij de anapana meditatie dwalen mijn gedachten nog wel eens af. Meestal naar mensen met wie ik mij dan verbonden voel. Net of ik dan even naar binnen kijk: wie is belangrijk voor mij. De vipassana meditatie geeft mij iets meer houvast. Wat ik zo prettig vind aan beide meditaties is dat ik niets hoef met mijn ademhaling. En verder lees ik elke dag een stukje in Tien dagen stil. Inspirerend boekje. Wat mij nu bezig houdt is: hoe hierna verder? Ik denk dat ik deze meditaties gewoon voort ga zetten. Maar hoe dan? Altijd dit blijven doen? Of ook verder kijken? Nog geen idee. Koud douchen wil ik ook nog een keer proberen. Niet zo aantrekkelijk maar snap nu in elk geval waarom ik het zou kunnen doen. Prettige dag!
Bianca Witte
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2020, 21:04

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Bianca Witte »

Om echt in stilte te kunnen mediteren streef ik ernaar om tussen 5.00 en 5.30 uur op te staan. Dit helpt om dieper naar binnen te gaan en ook de stilte in mijn lichaam te vinden. Soms komen er dan kleuren of ik voel alleen nog het lichte pulsen van mijn hart en wieg daar met mijn lijf op mee. Ik geniet van die intense stilte en voeg daar dan nog graag tien minuten aan toe en doe even helemaal niets en observeer alleen.
Vaak zet ik ook het raam open, adem de frisse lucht in en kijk even naar de mooie sterrenhemel en verwonder mij over dat enorme heelal en de stilte die er dan nog is, voordat het leven op gang komt.
Hierna ga ik vaak nog anderhalf uur mijn bed in om vervolgens een douche te nemen die ik eindig op koud. Dit laat alles even lekker doorstromen.
's Avonds bevalt het mij het beste tussen 19.00 en 20.00 uur.
Iedereen fijne meditaties en geniet van de stilte!
Groet Bianca
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Wat een mooi ritueel Bianca! Wauw.
Arjan Pieter van Biemen
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2020, 10:23

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Arjan Pieter van Biemen »

Hallo allemaal,
Ik ben in de meest onmogelijke tijd begonnen aan het meditatieprogramma. We hebben een huis gekocht en dat wordt verbouwd dus woon soms in ons strandhuisje en als mijn kinderen bij mij zijn in een b&b. Maar ik ben echt verslaafd aan het in kleermakerszit op mijn kussen zitten. Ik voel instant verlossing van het gedenk. Ik heb ADHD. Maar merk dat ik 20 minuten goed trek. Wel dwalen mijn gedachtes af, maar meer als een droom dan als gepieker en dan breng ik mijn aandacht weer terug. Soms lukt dit maar 20 sec en ben ik toch weer op vakantie:-)! De vipassana kost me meer moeite. Vind het moeilijk om me te richten met aandacht op mijn lichaam. Of ik doe het in 3 minuten of het lukt nog niet al had ik een uur. Wel voel ik, dat als ik naar mijn pijnprikkels ga met aandacht dat de pijn prikkel dan soort van verspreid waardoor de pijn eigenlijk afwezig is. Dat vond ik een bijzondere ervaring. Verder geniet ik er erg van en ga er zeker mee door.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Wat een mooi bericht Arjan Pieter,

Veel succes de komende periode met al het geregel. Geluk,

Koen
Lekker lopen
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mei 2019, 20:33

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Lekker lopen »

Voor mij is het vandaag dag 21.

Ik heb het idee dat de anapana meditatie mij steeds langer achter elkaar lukt. Heerlijk om die rust te ervaren. Na een tijdje merk ik dat ik toch weer regelmatig in een gedachte zit. Probeer gelijkmoedig telkens terug te gaan naar het observeren van de ademhaling. De ene keer gaan de 10 minuten snel voorbij en de andere keer lijkt er geen eind aan te komen!

De vipassa meditatie lukt aardig. Het is leuk om steeds meer naast de gebruikelijke sensatie, nieuwe prikkels (groot en klein) op te merken! Ook deze 10 minuten duren voor mijn gevoel de ene keer langer dan de andere keer. Soms ben ik amper mijn hele lichaam rond geweest en de andere keer kan ik nog bijna een ronde doen.

Wat ik wel heb gemerkt is dat ik veel rustiger ben geworden en met meer aandacht bij de dingen kan blijven. Goed luisteren naar een gesprek. Geen tien dingen gelijk willen doen en kan mij goed concentreren op waar ik mee bezig ben. Mij is ook opgevallen dat, sinds ik mediteer mij nog zelden hoef te haasten voor een afspraak. Er is veel meer rust in mijn lichaam
en geest gekomen! Ik kan nu veel meer genieten van alles! De mooie herfst, eten, ontmoetingen met mensen ....om maar wat te benoemen!

Vandaag de uitleg van Koen over de eerste en tweede pijl, was ook weer heel verhelderend!
De filmpjes helpen mij om bij de les te blijven en inzicht te krijgen.

Dankbaar voor deze lessen ga ik weer (gelijk)blijmoedig verder :)
Succes allemaal,
Gerrie
Puck
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jun 2019, 11:56

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Puck »

Dag allemaal,

Wat leuk om al die reacties te lezen! Ik heb deze maand ook het meditatieprogramma gedaan. De verandering die dit bij mij in gang heeft gezet is heel subtiel, maar wel merkbaar. Ik ben minder prikkelbaar, heb meer geduld en lijk gedurende de dag meer vanuit een rust te handelen, dat is heel erg fijn! Ook werd ik mij bewust van mijn "basishouding", de houding ten opzichte van mezelf waarmee ik in de meditatie zit, deze was in het begin best streng en serieus. Nu ik mij hier meer van bewust ben, kan ik met meer vriendelijkheid naar mezelf kijken door het los te laten.

Wat ik wel nog steeds lastig vind is om in de avond een rustmoment te vinden. Nadat de kinderen op bed liggen, ben ik eigenlijk te moe om te mediteren en val dan snel in slaap. Dan "moet" ik wakker blijven en dat is niet ontspannen. Ik vind het dan fijner om een moment overdag te mediteren of einde van de middag. En soms lukt dat niet, maar dat is ook prima.

Conclusie is dat ik er zeker mee doorga, het begin is er! Dank voor deze mooie aanzet!

Groet,
Puck
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Wat een mooie ervaring Puck. Dank voor het delen. Bij mij was de verandering in het begin ook heel subtiel. Maar zoals mijn meditatieleraar zei: als een olietanker een beetje van koers verandert, gebeurt er niet zoveel. Maar een paar maanden later ben je toch heel ergens anders.

Geluk.
Lekker lopen
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mei 2019, 20:33

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Lekker lopen »

Hallo Koen,
Vandaag is het voor mij dag 26 van 40 minuten per dag mediteren.
Het gaat wisselend goed. Wel heb ik nu een vraag naar aanleiding van de video van vandaag over de vipassana meditatie.
Je vertelt dat je met de bodyscan een knikker in je rug voelt en daarbij een herinnering hebt van lang geleden over een schepnet. Nu dacht ik dat je volledig de aandacht bij elk onderdeel van je lichaam moet hebben om de verschillende sensaties te observeren. Als er een gedachte komt dan gelijkmoedig te blijven en terug naar de bodyscan, of ga je wel eerst een tijdje naar je gedachten kijken en je afvragen waarom deze gedachte komt?!
Groet, Gerrie
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Gerrie,

Jij hebt gelijk. Je gaat in gedachte je lichaam langs en observeert wat je gewaar wordt. In het geval van de knikker, observeerde ik de pijn in mijn rug en bleef gelijkmoedig. Tijdens de meditatie stond ik ook niet stil bij het beeld langs de waterkant, toen ging ik met aandacht weer door naar mijn onderrug. Dat heldere beeld was nog geen 5 seconden, de verbazing erover kwam pas ná de meditatiesessie.

Is dit antwoord op je vraag?

Koen
Lekker lopen
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mei 2019, 20:33

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Lekker lopen »

Dank je Koen,
Dan heb ik het goed begrepen!
Het is idd zo dat je korte gedachten flitsen krijgt. Soms weet ik achteraf helemaal niet meer waarover en een andere keer ervaar ik het bewuster. Kan er soms om glimlachen en denk dan, hoe kom ik op die gedachte ;). Daarna ga ik gewoon telkens terug naar waar ik was.
Fijne dag,
Gerrie
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Jij ook een mooie dag Gerrie!
Cora Gesell
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:06

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Cora Gesell »

Hoi,

Ik doe de meditatie liggend op bed. Is dat een probleem? Ik zie dat bijna iedereen het zittend doet. Ook gaat het me beter af als ik begin met de bodyscan. Maakt dat verschil voor het mediteren?

Groetjes Cora
Carla Kats
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2021, 12:24

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Carla Kats »

Mij lukt het in de ochtend beter dan in de avond. Ik ervaar 20 min als best lang. In de avond moeite met stilzitten, veel kriebels dan weer links, dan weer rechts... En gedachten, poeh... best veel en dan neem ik dit waar en oh... waar was ik ook al weer met de bodyscan?!
Ook word ik soms bewust van het feit dat ik ‘knikkebol’ - de kunst is om alert te blijven, valt in de avond nog niet mee haha. Maarrrr.... we houden vol :)
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 2 x 20 minuten: wat ga je doen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Haha, herkenbaar Carla. Het mooiste zijn de momenten dat je waarneemt dat je bent afgeleid. Dan ben je mooi je brein aan het temmen. Gelijkmoedig voorwaarts.
Plaats reactie