ademhalingsoefening en muziek

Plaats reactie
Lieke Thijssen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2021, 21:31

ademhalingsoefening en muziek

Bericht door Lieke Thijssen »

Hallo team Sportrusten,

Ik ben nu 15 dagen bezig met het tem je brein programma. Tot nu toe lukken de oefeningen best goed, al gaat mijn brein meestal nog alle kanten op. Vandaag heb ik voor het eerst tijdens de ademhalingsoefening rustige achtergrond muziek geluisterd (Lotus-secret garden). Na een paar minuten merkte ik dat ik in een andere 'zone' was, ik ben nog nooit zo ontspannen geweest tijdens de oefening en ik voelde achteraf dat mijn hoofd echt leeg was. Het was een heerlijk gevoel wat ik bijna als zweverig zou omschrijven.

Nu vraag ik me af of dit gevoel vooral door de muziek is gestimuleerd, ik merk wel dat ik de oefening een stuk fijner vind met muziek.
Is dit prima of is het toch beter om geen afleiding te hebben?

Groeten Lieke
Angelique Pascaud
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2020, 23:45

Re: ademhalingsoefening en muziek

Bericht door Angelique Pascaud »

Hi Lieke ,
Ik doe dat ook met een trage Ooooohm als zacht geluid op de achtergrond (met de Insight Timer app) zodat ik afleidende geluiden van huisgenoten etc , die me kunnne afleiden, niet hoor. Ik vraag me af of dit OK is of dat het juist helemaal stil moet zijn. Alleen ons huis ois nooit helemaal stil gezine het feit dat iedereen thuis werkt door de covid matregelen.
Ik ben dus benieuwd naar de reactie van Koen of andere Sportrusters.

Groetjes, Angelique
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: ademhalingsoefening en muziek

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Lieke en Angelique,

Bij Sportrusten zijn we groot fan van uitvinden voor jou het beste werkt. Als een muziekje je helpt om dieper in de ontspanning te komen en in een andere zone te zitten, is dat prachtig. De zone van ontspanning buiten de tijd, buiten de dualiteit en buiten je eigen lichaam is erg leerzaam, ontspannen en krachtig.

Ik raad wel aan om ook geregeld zonder muziek te mediteren. Simpelweg omdat dit je helpt om de ontspanning en beschouwing mee te nemen naar je dagelijkse routine. Als je 'afhankelijk' wordt van muziek of een geleide meditatie, kan dat zijn doel voorbij schieten. In periodes van onrustig kun je dan verlangen naar je muziek en je meditatie, in plaats van dat het je op dat moment helpt.

Afwisseling is dan een uitkomst. Bijvoorbeeld 5 x met muziek en 2 x zonder muziek.

Is dit antwoord op je vraag?

Koen
Lieke Thijssen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2021, 21:31

Re: ademhalingsoefening en muziek

Bericht door Lieke Thijssen »

Hallo Koen,
Ja hiermee is mijn vraag beantwoord, bedankt voor je reactie!
Groeten Lieke
Angelique Pascaud
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2020, 23:45

Re: ademhalingsoefening en muziek

Bericht door Angelique Pascaud »

OK helder...zodra het een keer stil is in huis zal ik het zomnder muziek doen. Dank voor je antwoorde Koen.
Plaats reactie