Soort van grieperig ná koud (zee) bad

Plaats reactie
Petra Kaandorp
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2020, 10:57

Soort van grieperig ná koud (zee) bad

Bericht door Petra Kaandorp »

Ik heb nu een aantal keren gedipt (10x) in de zee en ben dan ongeveer 2 minuten in het water en mijn voeten en benen de langste tijd. Na het dippen warm ik op door nog een stuk over het strand te wandelen. Thuis douche ik warm en krijg hoofdpijn en voel mij grieperig die dag. Alsof het extreem veel energie heeft gekost. Heb je tips? Komt dit vaker voor? Is het water nú té koud?
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Soort van grieperig ná koud (zee) bad

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Petra,

Wat een vervelende ervaring is dat Petra!

Je lijf geeft inderdaad aan dat het teveel energie kost en dat het teveel van je immuunsysteem vraagt waardoor het je geen energie oplevert maar het juist energie kost.

Het opwarmen door te wandelen op je blote voeten is eigenlijk geen opwarmen. Je kunt beter je kleding aantrekken, schoenen aan doen en wat hardlopen zodat je lijf weer opwarmt. Met wandelen heb je dat effect niet. Of direct naar binnen en opwarmen met een kop warme thee.

Het is de vraag of je nu niet teveel van jezelf vraagt door te dippen. Vaak is dat een combinatie: Nestelt er zich veel onrust in je lijf, heb je het te druk dan slaat de balans door naar de andere kant: je boet in op je energie. als je dan ook nog gaat dippen, is dat een extra 'energievreter'
Je kunt ervoor kiezen om te stoppen met dippen en eerst te kijken waar je energielek zit.
En dan kun je eens rustig aan beginnen met koud douchen, door het water koud te zetten en alleen maar je adem onder controle te krijgen. Dat kost minder energie van je lijf en zo kun je wel aan stressbestendigheid werken.

Heel veel goeds,

Janneke
Plaats reactie