Klopt het schema?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Plok
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:54

Klopt het schema?

Bericht door Plok »

Goedemorgen,

Ik heb direct nog een andere vraag. Als ik kijk naar "gegevens aanpassen" en dan naar "standaard weekindeling" staat er: dinsdag training op hartslag 1 en donderdag training op hartslag 2.

In mijn schema zie ik in de eerste paar weken op dinsdag en donderdag training tussen 154 en 172. Dus dezelfde hartslag zone. Later in het schema zie ik op dinsdag en donderdag 173-190. Dus weer dezelfde zone op dinsdag en donderdag. Klopt dit wel?

Andere vraag: ik zie een paar keer hartslagzone tussen de 173 en 182 voorbij komen. Dat is nogal een vrij smalle zone. Een bandbreedte van 9 slagen. Klopt dit wel?

Excuses voor de vele vragen.

Toch dank voor de antwoorden!

Groet,
Plok
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:54

Re: Klopt het schema?

Bericht door Plok »

Zo ziet het schema er dan uit. Ik had verwacht per week 1 training in D2, 1 training in D3 en 1x vogels kijken. Dat is dus niet zo.

Nogmaals de vraag of dit dan klopt.

Dank!!
Bijlagen
pic.png
pic.png (137.14 KiB) 94 keer bekeken
pic1.png
pic1.png (145.8 KiB) 94 keer bekeken
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: Klopt het schema?

Bericht door pi-tje »

Deze vraag heb ik ook! De 10km schema's (van sportrusten natuurlijk ;-) ) die ik een poos geleden heb gedaan (2 jaar geleden), gaven een variatie in hartslagen aan ook in de eerste weken. Wat ik mij ook herinner is dat er behoorlijk intensieve trainingen in zaten: kortere afstanden met hoge hartslagen.

Deze lijken er nu niet in toe staan. Kan het zijn dat het 10k schema in de laatste 2 jaar is veranderd?

Het is nu vast beter zo en het loopt prima, daar niet van, maar ben net als Plok nieuwsgierig of hete inderdaad aangepast is.

groeten, Pieter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Klopt het schema?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter en Plok,

het online schema klopt, het is ook het enige 10k schema dat ik ken en dat bestaat al zeker 6 jaar. ;)
Welke publicatie bedoelen jullie precies? Het schema is op verschillende platforms aangeboden, ik kan echter niet de variant vinden waarin je gelijk al in meerdere zones traint...

Blijde groet,
Rob
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: Klopt het schema?

Bericht door pi-tje »

Hoi Rob!

Ik heb het even nagezocht; jammer genoeg heb ik destijds geen export van het schema gedaan, dus ik denk dat je gelijk hebt en het schema inderdaad steeds hetzelfde is gebleven.
Zal mijn leeftijd wel zijn inmiddels dat ik het anders onthouden heb :D

Wel heb ik een papieren versie gevonden in een doos met stickervellen (die zijn al op ;-) )
Hier heb ik wel in kunnen vinden dat in de omschrijving staat:
* de kortste afstand in D3,
* de langste op een tempo dat je verwacht bij de 10k te lopen.

groeten, Pieter
Plok
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2020, 16:54

Re: Klopt het schema?

Bericht door Plok »

Dag beide,

Dank voor de reactie in ieder geval! Ik had inderdaad hetzelfde als Pieter in mijn hoofd. Volgens mij heb ik dat schema ooit gekregen via Sportrusten na het achterlaten van mijn e-mail via op de website. Maar dan zullen we het beide wel verkeerd hebben onthouden.

Hebben jullie nog tips voor het lopen in een smalle hartslagzone? Ik zit er snel boven of onder. Hoe doen jullie dat?

Thanks!
pi-tje
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: Klopt het schema?

Bericht door pi-tje »

Hoi Plok,

Meestal gaat het lopen in een zone van 9-10 hartslagen wel goed. Zeker als je een minuut of 10 warmloopt zodat de hartslagmeter het goed doet.
En tijdens het hardlopen gaat het bijsturen prima als je eenmaal binnen de juiste zone loopt.

Bij erg koud weer (zoals nu) merk ik dat de hartslag via de pols lastig is en nogal eens gekke waarden geeft. Als het lopen in een zone belangrijk is, kun je dan altijd nog de hartslag via de borstband meten. Dat is stabieler met waarden ook bij koud weer.

Succes!
- Pieter
Plaats reactie