Trainen voor de marathon: 2 methoden

Plaats reactie
Koen - Sportrusten

Trainen voor de marathon: 2 methoden

Bericht door Koen - Sportrusten »

De Sportrusten-methode, waarbij je maximaal 14K traint in aanloop naar de marathon is mijn favoriet. Ik heb nu 2 marathons gelopen met deze methode en hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Met de Sportrusten-methode, of met de reguliere methode. Wat zijn voor- en nadelen van beide methoden?
robmw

Re: Trainen voor de marathon: 2 methoden

Bericht door robmw »

Nieuw hier mijn naam is Rob (mede moderator FB Hardlopen), geen hardloop leek al ben ik geen topper (nooit geweest ;-) ). Heb afgelopen jaar in 5 mndn 4 marathons gelopen [Kasterlee, Trail By The Sea, Galgenberg (als training voor Diever), Diever Friese Drentse Wold].
foto TBTS
Afbeelding
Toen was ik er wel klaar mee, ik had laten zien dat het kon, de voorlaatste marathon was in 1986 geweest R'dam.
Vanwege blessure gevoeligheid bij lange afstanden trainen, m.n. Springers knie en voor voet problemen, vond ik het lange afstanden lopen wel welletjes!
Toen kwam de training methode van Koen (en anderen?) voorbij. Hoe is het mogelijk zou je achteraf kunnen denken, want deze methode zou ik kunnen gebruiken om af en toe toch een marathon te gaan lopen (verder hoeft vooralsnog niet - dus geen ultra's).
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet het pakket heb aangeschaft. ik weet niet of dat voorwaardelijk is om hier mijn verhaal te mogen doen?
Waarom pakket niet aangeschaft? A. financiën (ben pensionado) en B. met mijn erg lange lopers carrière denk ik het met de online gevonden informatie het zelf wel te rooien.
Afijn, ik ga het dus idd proberen om 21 feb 2015 Trail By The Sea 42+km te lopen. 2014 liep ik deze (ook 42km) in < 3u58', wat voor mijn doen retesnel was.
2015 ga ik sowieso anders doen - ik ga weg op 5 uur, eerste helft rustig aan en dan versnellen met als doel uiteindelijk zoveel over te houden dat de laatste 10km ook lekker gaan (was in 2014 niet het geval!).
Dit ga ik mede proberen te doen door veel heuvel training te doen in Montferland en ook minder hard de bulten op tijdens de trail. Ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe het me af gaat de komende uitdaging, maar heb er vertrouwen in. Want naast het feit dat ik nu compleet blessure vrij ben, denk ik ook dat mijn lichaam doordat deze bekend is met het fenomeen marathon afstand en afzien het goed aan kan om m.b.v. sportrusten methode met max. 15km (in mijn geval) dit te gaan halen.
Ik doe overigens nog 2 aanpassingen in het schema. De voorlaatste 1 1/2 wk wordt mijn topweek waarin ik 6 dagen ga lopen.
Verder op 1 dag om ca. 16 uur ca. 12km lopen (rustig) en dag 2 om ca. 8 uur max 15km SNEL (marathon snelheid met oplopende snelheid met laatste km'ers tegen Omslagpunt aan. Daarnaast eind van die week een soort test interval die ik altijd doe nl. 10 x 800m (100m dribbel), waarbij de gemiddelde tijd gelopen op de 800m in min/secn GEK GENOEG een aardige referentie is voor de (weg)marathon - VB; loop ik gemiddeld 3'30" op deze 800m, dan moet ik met de KILOMETERS in de benen (let wel) de marathon dus in 3u30' kunnen lopen, dat is in de praktijk bevestigd! Alleen Diever ging niet lekker, want de Galgenberg marathon van 2 wkn daarvoor zat me nog teveel in de benen en het was ineens warm op 29 mrt!
Verder train ik dus wel met hartslagmeter, maar noteer geen resultaten en hou km'ers niet bij. Ik weet wat ik kan, voel me altijd goed en dus blessure vrij dus eigenlijk wel gelukkig zo :-)
Mag ik dan zo vrij zijn om mettertijd mijn ervaring alhier op te tekenen?
Mzzl en goed 2015
Plaats reactie