Halve marathon hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Wanda Heimensen

Halve marathon hartslag

Bericht door Wanda Heimensen »

Hoi,

Ik ben nu een paar weken bezig met het halve marathon schema en heb al contact gehad met Koen over mijn loopgroep training(en). Meestal 1 x intervallen, 1 x duur.
Hij heeft aangegeven dat het lopen op halve marathon hartslag belangrijk is.
Ik heb ingevuld een omslagpunt van 171 en 10 km tijd van 59 minuten. Uit het boek haal ik dan een HM hartslag van 147.
In het schema staan de zones 149-153, 154-158 en 155-159 (kort). Maar dit ligt dan dus allemaal (ruim) boven de HM hartslag.
Kun je aangeven welke het belangrijkste is en welke daarna?

En dan vraag ik me ook af op welke hartslag ik uiteindelijk die HM het beste kan gaan starten.
RunningRob - Sportrusten

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wanda,

Het bleek dat de halve marathonhartslag voor de wat langzamere lopers aan de lage kant was. We kregen vaak de maken met lopers die dan toch te langzaam liepen en onder hun halve marathontempo liepen, vandaar dat we in het online schema de hartslagen wat hoger hebben gelegd.

Je start je halve marathon in de laagste zone uit je schema, dus voor jou rond de 151. Je kunt dit voor jezelf nog eens testen door te kijken hoe snel je loopt rond deze hartslag. Je gemiddelde van een training op deze hartslag zou ongeveer je halve marathontempo moeten zijn:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Mocht je nog twijfels hebben hoor ik het graag!
Rob
Wanda Heimensen

Bericht door Wanda Heimensen »

Hallo Rob,
Bedankt voor je antwoord. Ik ga eens kijken welke snelheid er bij die hartslag hoort.
Nog wel een aanvullende vraag. Ik begreep dat de trainingen in zone D2 goud zijn en heb met de maandchallenge meegedaan. Maar volgens het schema moet ik nu dus wel in zone D3 lopen. Is de D2 nu dan niet belangrijk?
Groetjes Wanda
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wanda,

Als je gericht traint voor een wedstrijd focussen we even daar op. Vandaar dat je twee trainingen nu op halve marathonhartslag loopt, en dat is voor de meeste lopers inderdaad D3. Je vogels kijken training zal vermoedelijk wel in de buurt van D2 liggen, dus helemaal uit het oog is de D2 training niet :-)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie