Ik vraag mij af welke invloed heeft warmte op je lichaam/ hartslag tijdens het hardlopen?
Ik woon in Bonaire en de maand september is het erg warm, gezien de zon recht boven het eiland staat en weinig wind. Ik loop 2x in de ochtend rond half 8 (eerder kan niet ivm kinderen naar school brengen) en 2x in de avond rond half 6 (later kan niet want dan is het donker en niet prettig om dan te lopen). Ik merk dat ik, vooral in de ochtend niet harder gaat door de warmte en dan blijft mijn hartslag ook lager. 's avonds als de zon zakt, gaat mijn snelheid en hartslag omhoog.
Ik kan proberen om nog een training naar de avond te zetten, gezien ik dan lekkerder loop. Maar ik was benieuwd of iemand mij meer kan vertellen over trainen op hartslag in de tropen?
Zonnige hardloop groet, Linda
warmte
- RunningRob - Sportrusten
Re: warmte
Hoi Linda,
Mijn ervaring is dat bij warmte mijn hartslag juist hoger is (bij een lager tempo), maar ik moet zeggen dat ik alleen ervaring heb met droge warmte en ik denk dat op Bonaire de luchtvochtigheid juist hoger is. Is het misschien een optie voor het ontbijt te lopen? Of is het dan nog donker?
Wat betreft de theorie: je lijf probeert de kerntemperatuur op plm. 37 graden te houden. Dat is de reden dat je gaat zweten. Door verdamping van je zweet koel je af. Des te droger de lucht, des te makkelijker je zweet. Daarom kan het best zijn dat je bij 30 graden in een kurkdroge lucht nog prettig kunt hardlopen terwijl bij 25 graden in een vochtige lucht je maar niet af kunt koelen terwijl het zweet in straaltjes van je gezicht af loopt...
Je hartslag zal bij het een gelijk tempo in de warmte hoger zijn. Het kost extra energie om af te koelen en daardoor is je hartslag hoger.
Veel tips en adviezen kun je hier vinden:
https://www.sportzorg.nl/nieuws/archief ... n-adviezen
Ik weet dat er meer Sportrusters zijn die in tropische gebieden trainen, dus als die tips hebben ben ik hier ook erg benieuwd naar!
Blijde groet,
Rob
Mijn ervaring is dat bij warmte mijn hartslag juist hoger is (bij een lager tempo), maar ik moet zeggen dat ik alleen ervaring heb met droge warmte en ik denk dat op Bonaire de luchtvochtigheid juist hoger is. Is het misschien een optie voor het ontbijt te lopen? Of is het dan nog donker?
Wat betreft de theorie: je lijf probeert de kerntemperatuur op plm. 37 graden te houden. Dat is de reden dat je gaat zweten. Door verdamping van je zweet koel je af. Des te droger de lucht, des te makkelijker je zweet. Daarom kan het best zijn dat je bij 30 graden in een kurkdroge lucht nog prettig kunt hardlopen terwijl bij 25 graden in een vochtige lucht je maar niet af kunt koelen terwijl het zweet in straaltjes van je gezicht af loopt...
Je hartslag zal bij het een gelijk tempo in de warmte hoger zijn. Het kost extra energie om af te koelen en daardoor is je hartslag hoger.
Veel tips en adviezen kun je hier vinden:
https://www.sportzorg.nl/nieuws/archief ... n-adviezen
Ik weet dat er meer Sportrusters zijn die in tropische gebieden trainen, dus als die tips hebben ben ik hier ook erg benieuwd naar!
Blijde groet,
Rob