Eiwitten bij krachttraining en ziekte

Cindy Aerdts
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mei 2020, 16:00

Eiwitten bij krachttraining en ziekte

Bericht door Cindy Aerdts »

Ik had in een andere post wat vragen aan Janneke mbt de hoeveelheid eiwitten die je dan in 2 maaltijden moet eten als je oftewel aan intensieve krachttraining doet oftewel hersteld van ziekte.

Ik merkte zelf tijdens de webinar dat meer mensen vragen hadden over eiwitten/ krachttraining dus ik dacht dat dit misschien voor meer mensen interessant is om te lezen. Ik ben zelf geen dietiste maar heb gewoon erg veel interesse in gezonde voeding vandaar mijn zoektocht. :geek:

Het ging om het volgende:
Als je al wat overgewicht hebt en dan 1,5-2gram per kg lichaamsgewicht aanhoud omdat je dus aan krachttraining doet of herstellende bent van ziekte dan kom je echt uit op een gigantische berg eiwitten.
Bijvoorbeeld: Je bent 80kg en 1,66m.
Dan moet je dus volgens bovenstaande formulie tussen de 120 en 160 gram eiwitten per dag eten.
Dat is echt veel, zeker als je dit in 2 porties moet opdelen en het liefste er ook nog wat bij afvalt.


Omdat ik er zelf mee zat te stoeien ben ik er wat dieper op ingedoken.
In het Nederlands tijdschrift voor voeding en dieetiek kwam ik een wetenschappelijk artikel tegen over de hoeveelheid eiwit bij over of ondergewicht.
Er word bij over- en ondergewicht namelijk aangeraden om niet naar het totale gewicht te kijken maar naar de VetVrijeMassa (VVM).

Bij bijvoorbeeld ziekte en sport wordt dan aangeraden om 1,5 gr-1,9gram eiwit per kg VVM te eten ipv 1,5-2gram per kg totaallichaamsgewicht.
Als je je VVM weet is dat natuurlijk heel erg makkelijk uit te rekenen. Mocht je dat niet weten dan ging het artikel verder in op methode om toch een inschatting te kunnen maken van je VVM.
De meest betrouwbare methode in het geval van overgewicht was de Gallagher methode.

https://zakboekdietetiek.nl/gallagher/

In bovenstaand voorbeeld kom je met deze formule bij een niet aziatische vrouw van 1,66m en 80kg uit op een geschatte VVM van 48,2.
Qua eiwitten kom je dan bij herstel van ziekte/ krachttraining uit op: 72,3 - 91,58 gram eiwitten per dag. Een enorm verschil dus met de eerder berekende 120-160 gram eiwitten per dag.


Kleine kanttekening.
Weet je van jezelf dat je wellicht iets overgewicht hebt maar met name heel gespierd bent, dan gelden voor jou natuurlijk andere waarde.
Luister verder goed naar je lichaam. Bij te weinig eiwitten zul je meer last krijgen van stijfheid spierpijn.

Janneke had het bij teveel eiwitten over verzuring. Wellicht kan ze nog een toelichting geven waaraan je dit goed zou merken?
Plaats reactie