calorieën

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Herman Brans
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2019, 19:23

calorieën

Bericht door Herman Brans »

Hallo,

mijn weegschaal zegt dat 1700 calorieën mijn behoefte in rust is. Maar een avond maaltijd alleen is al gauw 1700 calorieën. Moet ik dan minder eten en verdelen over 3 maaltijden of mag ik zoveel calorieën nemen als waar ik trek in heb als het maar geen snelle koolhydraten en suikers zijn?

Groet,
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: calorieën

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Herman,

Ik heb net een uitgebreid antwoord gegeven maar zie dat dit antwoord hier niet onderstaat.
Wellicht heb je je bericht ook ergens anders geplaatst? Dus wellicht zie je 2x een antwoord...

1700kcal voor een avondmaaltijd is wel een erg forse maaltijd. Ik zie geen reden waarom je 1700kcal voor een avondmaaltijd zou eten; behalve als je een sportprestatie aan het leveren bent waar je zoveel energie voor nodig hebt, maar een gemiddeld avondmaaltijd van 1700 kcal is te groot.

We geven geen specifieke handvatten hoeveel kcal je moet eten omdat dit van veel verschillende factoren afhankelijk is: je leeftijd, je geslacht, hoeveel je sport etc. Wat wel belangrijk om te weten is dat je goede maaltijden eet die de goede voedingsstoffen bevatten en die je verzadigen tot 80%, ga niet overeten. En maaltijden die goede voedingsstoffen bevatten, bieden eiwitten (vis, ei, noten, kip, wild, paddenstoelen, peulvruchten, tempéh, granen, noten, zaden, pitten), goede vetten (vis, olie, avocado, noten, zaden, pitten) en een beetje koolhydraten, die je het liefst zoveel mogelijk uit groenten, fruit, peulvruchten, bonen, granen, zilvervliesrijst, volkorenproducten haalt. Als je met deze voedingsmiddelen gerechten gaat maken, zul je merken dat je verzadigd bent vóórdat je 1700kcal kunt eten. Dat krijg je simpelweg niet op. De ene calorie is de andere niet; je kunt bijvoorbeeld 1700 kcal aan stroopwafels eten (dat zijn er ongeveer 8) maar dan heb je na minuut of 90 weer trek. Maak je gerechten met de producten die ik net beschreef, ben je voor uren verzadigd.

Groetjes Janneke
Plaats reactie