Gras roomboter of pindakaas?

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Gras roomboter of pindakaas?

Bericht door korz »

Hee Janneke wat ben ik blij met dit heerlijke forum en je fijne recht door zee antwoorden. Top dat je dit doet.

Ik had vraag. Ik loop sinds enkele weken te twijfelen of ik nu beter plant gebaseerde vetten (pindakaas of andere noten, volle amandelroom etc.), kan eten of dierlijke vetten (roomboter, volle room etc.)

De studies die ik hierover kan vinden geven aan dat je, je vet beter uit planten/granen/noten kan halen dan uit dierlijke producten.

Kun je me helpen?

Dank je wel.

LCD = Low Carb Diet
An increase in adherence to an animal‐based LCD prospectively assessed from the pre‐ to post‐MI period was associated with higher all‐cause mortality and cardiovascular mortality (hazard ratios of 1.30 [95% CI: 1.03 to 1.65] for all‐cause mortality and 1.53 [95% CI: 1.10 to 2.13] for cardiovascular mortality comparing extreme quintiles). An increase in adherence to a plant‐based LCD was not associated with lower all‐cause or cardiovascular mortality.
https://www.ahajournals.org/doi/full/10 ... 114.001169

Low carbohydrate dietary patterns favouring animal-derived protein and fat sources, from sources such as lamb, beef, pork, and chicken, were associated with higher mortality, whereas those that favoured plant-derived protein and fat intake, from sources such as vegetables, nuts, peanut butter, and whole-grain breads, were associated with lower mortality, suggesting that the source of food notably modifies the association between carbohydrate intake and mortality.
https://www.researchgate.net/publicatio ... a-analysis
Lopen met je hart: heerlijk!
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Gras roomboter of pindakaas?

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Korz,

Wat een interessante vraag.

Het ligt natuurlijk aan een aantal dingen vanuit jouw eigen visie en wensen.

Er zijn inderdaad verschillende onderzoeken over vetten en vanuit ieders visie wordt daar veel over gezegd;
Wil je liever wel of geen dierlijke vetten gebruiken? Vanuit de plantaardige hoek wordt beschreven dat het qua ontstekingen en gezondheid beter is om je vetten uit plantaardige producten te halen.

Vanuit het oogpunt; gewicht kwijtraken; is het vooral goed om gevarieerd te eten; zowel dierlijke als plantaardige producten zijn dan prima!

Ik eet zelf liever meer plantaardige producten omdat ik het gevoel heb dat dit mij gezondheidswinst oplevert, maar volledig plantaardig is me tot dusver nog niet gelukt.

Groetjes Janneke
Plaats reactie