Hartslagzones berekenen

Emine Bayyurt
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2020, 12:00

Hartslagzones berekenen

Bericht door Emine Bayyurt »

Hoi,

Ik heb een sporttest gedaan om mijn hartslagzones te berekenen. De test is gedaan tijdens fietsen. Volgens de sportarts moet ik er nog 5 tot 10 slagen per zone bij op rekenen als ik de hartslagzones bij hardlopen wil berekenen.
Wanneer ik mijn omslagpunt invul op de website van sportrusten kom ik echter op andere hartslagzones uit. Kan iemand mij vertellen waar het verschil in zit en welke zones ik het beste kan aanhouden?

Gegevens sporttest zonder de 5 tot 10 slagen erbij opgesteld:
HF rust 63
HF max. 192
Hfmax-Hfrust 129

H 128 139 herstel
D1 140 152 extensieve duurtraining (duurvermogen en vetverbranding)
D2 153 165 intensieve duurtr. (max. aeroob vermogen = vetverbranding met zuurstof)
D3 166 172 extensieve herhalingen/interval = omslagpunt training
D4 173 192 intensieve herhalingen (anaeroob vermogen=vetverbranding zonder zuurstof)

Uitleg: Met de inspanningstest wordt een indruk gekregen over de fysieke conditie. Aan de hand van het maximaal bereikte wattage wordt een schatting gemaakt van de maximale zuurstofopnamecapaciteit (VO2max). Hoe hoger de VO2max hoe beter de conditie. De verkregen waarde wordt vergeleken met leeftijdgenoten van hetzelfde geslacht. Bij het ouder worden neemt de conditie af en vrouwen scoren gemiddeld lager dan mannen. Ook kan aan de hand van de rust- en maximale hartslag bij o.a. wielrenners een indruk worden gekregen van het omslagpunt (“punt van verzuren”) en kunnen de verschillende hartslagzones (middels de methode Karvonen) worden bepaald. Deze hartslagzones zijn richtlijnen die in de training gebruikt kunnen worden (zie bovenstaande tabel). De bovengenoemde hartslagzones zijn verkregen middels een fietstest en gelden dus voor wielrenners. Voor hardlopers dienen de hartslagzones met 5-10 slagen verhoogd te worden.

Gegevens website sportrusten:
Je omslagpunt:182
Zone D0:122 t/m 132
Zone D1:133 t/m 146
Zone D2:147 t/m 164
Zone D3:165 t/m 181

Alvast bedankt!
Groeten,
Emine
Plaats reactie