1e van 100 zit er op logboekje

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
RunningRob - Sportrusten

Re: 1e van 100 zit er op logboekje

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

Goed bezig! :)
Eén opmerking: als je een training inkort vanwege overbelasting, dan zou ik deze km-ers niet gaan inhalen... Dan loop je ineens weer "teveel" kilometers met de kans op overbelasting....

Blijde groet,
Rob
Pieter66

Bericht door Pieter66 »

Dank voor je advies Rob. Klinkt logisch en ik trek me dat ook zeker aan. Overigens mooi op tijd gereageerd, want ik had voor morgen al een route van 8 km uitgezocht. wordt dus toch het standaard schema 5 km. Je inschatting van overbelasting klopt wel een beetje hoewel ik me op dit moment al weer helemaal oke voel. Nogmaals dank voor je attent zijn. Sportieve groet, Pieter
Pieter66

31e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

dag 31 van 100. op advies van Rob geen extra km gelopen, maar 5 km HF 130-134. Dit werd in de 4e en 5e km 140-149 maar voelde wel oké.
De eerste km pijnlijke aanhechting hamstring linker bil, maar eenmaal warm ging het wel. Hoge temperatuur veel zweten, maar ik kan daar goed tegen. Met ademhaling '2 in 4 uit' toch lekker gelopen.
De laatste 2 km een te hoge HF 140 - 149 dit leidde echter niet tot een tempo verhoging. Dit snap ik nog niet helemaal ?
RunningRob - Sportrusten

Hoi Pieter,
Pieter66 schreef: 24 jun 2020, 11:52 De laatste 2 km een te hoge HF 140 - 149 dit leidde echter niet tot een tempo verhoging. Dit snap ik nog niet helemaal ?
Zou het niet door de warmte komen? Als je kerntemperatuur oploopt gaat je lichaam proberen deze warmte af te voeren en dat gaat gepaard met een verhoogde hartslag. Ik merk zelf ook duidelijk dat het tempo lager ligt bij hogere temperaturen.

Blijde groet,
Rob
Pieter66

Bericht door Pieter66 »

RunningRob - Sportrusten schreef: 24 jun 2020, 20:26 Hoi Pieter,
Pieter66 schreef: 24 jun 2020, 11:52 De laatste 2 km een te hoge HF 140 - 149 dit leidde echter niet tot een tempo verhoging. Dit snap ik nog niet helemaal ?
Zou het niet door de warmte komen? Als je kerntemperatuur oploopt gaat je lichaam proberen deze warmte af te voeren en dat gaat gepaard met een verhoogde hartslag. Ik merk zelf ook duidelijk dat het tempo lager ligt bij hogere temperaturen.

Blijde groet,
Rob
Denk dat je gelijk hebt Rob. Het was inderdaad erg warm.
Pieter66

34e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

Erg warm, eerste 2 km hinderlijke pijn in linker bil bij aanhechting hamstring daarna geen last meer. Ondanks de warmte ging het toch aardig.
Wel een te hoge hartslag en een te laag tempo. Wellicht door de warmte. Als de gemiddelde HF hoger is (138) dan de voorgeschreven hartslagzone (130-134) , wat is daarvan de invloed (nadelig ?) op je conditie/gesteldheid. ? De glimlach wordt dan aan het eind wel een grimas :D
Pieter66

36 e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

gelukkig niet meer zo warm, lekker windje, zin in.
lichte pijn aanhechting linker hamstring,
iets te groot rondje afslag gemist
gemiddelde hartslag 123 lager dan de voorgenomen 125-129,
desondanks tempo 7,39 redelijk (beetje verbaasd over). :?
laatste kilometers pijnlijke heupen (dragelijk)
Laatst gewijzigd door Pieter66 op 29 jun 2020, 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Pieter66

43e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

phoe viel dat even tegen vandaag. nog niet eerder meegemaakt.
Slechte training. Benauwd. Kreeg ademhaling niet echt onder controle. Tempo te laag hartfrequentie te hoog.
3 keer gestopt om op adem te komen.
Zuurstofschuld bovenbenen. Geen idee hoe dit kon gebeuren. Voelde me verre van fit. :cry:
Gister zeevissen op de Noordzee en de hele dag op een deinend schip mee bewogen misschien zat dat nog in de benen.
Wel goede workout voor de balans en core spieren ;)
Pieter66

52e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

herstellen van maandag j.l. wat een beroerde training was dat zeg. Gelukkig, het ging nu goed. relaxed gelopen in een voor mijn doen normaal tempo.Geen lastjes of pijntjes. Wel een hoog noodzakelijke sanitaire stop bij P&L.
Tot parkeerplaats gemeente geen GPS dus eigenlijk een kilometer verder gelopen.
Nu een uurtje na de training een licht gevoelige hamstring aanhechting links., nog steeds :-((, maar tijdens het lopen nauwelijks hinder van gehad.
Pieter66

55e van 100 ( logboekje)

Bericht door Pieter66 »

zaterdag 18-7-20 Pijnlijke achillespees, balen. al eens eerder gehad en dat werd een langdurige kwestie. Daarom nu extra voorzichtig, rustdag dus. morgen Yoga en maandag maar even kijken of het gaat.
Pieter66

54e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

17 juli.
5 km vogeltjes kijken. sateliet werd 1,92 km te laat wakker. feitelijke afstand was dus 5,2 km. gemiddeld tempe 6:58. Lekker gelopen. laatste kilometer gevoelige achillespees rechts.Al eens eerder gehad. Voorzichtig dus de ontwikkelingen afwachten.
Pieter66

57e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

8 km met HF 125-129. Dit is ondanks een wat gevoelige rechter achillespees goed gelukt. 8.43 km , 126 bpm, tmp 7:38/km
Tempo komt maar niet hoger. Schijnt met beginnend lopers normaal te zijn. Ben benieuwd hoe de achillespees hersteld.
Overmorgen weten we meer. ;-)
RunningRob - Sportrusten

Hoi Pieter,

Leuk dat je nog steeds je trainingen blijft delen :)

Als je last hebt van je achillespees is het verstandig de intensieve training wat rustiger aan te doen, bijvoorbeeld door vogels te kijken. Je achillespees krijgt het aanmerkelijk zwaarder als de intensiteit toeneemt. Ook kun je oefeningen doen om je achillespees sterker te maken:
https://www.sportzorg.nl/oefeningen/ach ... esblessure

Succes!
Rob
Pieter66

Bericht door Pieter66 »

Dank voor de tip Rob. Je hebt gelijk ik kan dit niet negeren. 'k Heb dit al eens eerder gehad en ben toen steeds weer te vroeg en te intensief begonnen. De krachttrainingen ga ik zeker doen. De vorige keer heeft me dat ook goed geholpen. Ik heb wel even tijd, de loopevenementen zijn toch allemaal afgelast zodat het volgens mij geen kwaad kan om het 100 dagen programma een eindje voor me uit te schuiven. Als het niet anders wordt, dan komende week (en) eerst maar even wandelen en fietsen.
PS, tof dat je af en toe mee leest.
Hartelijke groet, Pieter
Pieter66

62e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

Eerste training na 4 dagen rust ivm Achilles. Het ging wel. Lichte gevoeligheid die na 3 km overging in lichte pijn. even gestopt om te rekken en daarna weer verder. bleef gevoelig, maar werd niet erger. De laatste km nog even tempo aangetrokken (kon het niet laten) en ook dat ging goed. Loop nog niet pijnvrij, maar het is te doen. komende dagen de reactie van de pees afwachten.
Conclusie is, dat de paar dagen rust en het overslaan van twee trainingen heeft goed gedaan. :)
Pieter66

66e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

eergisteren 8,33 km en vandaag 5,14 km getraind volgens schema, wel wat rustiger aan gedaan. Achilles blijft elke keer weer pijnlijk, maar wel ietsje minder. Hoop dat de verbetering doorzet.
Ben wel bang dat de 10 km voluit komend weekend een probleem wordt. :-(
RunningRob - Sportrusten

Pieter66 schreef: 29 jul 2020, 20:47 Ben wel bang dat de 10 km voluit komend weekend een probleem wordt.
Die zou ik ook maar even laten schieten, of eventueel een rustige training ;)

Sterkte!

Rob
Pieter66

66 e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

Dank voor je advies Rob. Verleiding is groot, temeer omdat de 5,44 km vanmorgen best goed ging.
Bermen, gras, schelpjes in het spoor van de maaimachine. Lekker onverhard 4x rustmoment en rekken.
Bindweefsel,pezen en gewrichten versterken. Lekkerrrr😁 Wel zwaar en vooral warm Pfoehh
achillespees 1e km licht gevoelig, daarna niet meer. Zou het eindelijk over zijn ?
nu na de training licht stijve spieren rondom de enkel en daar boven. bij druk licht pijnlijke achillespees.
maar ga morgen rustig aan doen, maar wel 10 km als ik me goed voel. :D
Pieter66

69e van 100 zit er op logboekje

Bericht door Pieter66 »

Vanmorgen verstandig geweest en de '10 km voluit' uitgesteld tot wanneer de achillespees geheel genezen is. Ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de blessures die ik in de afgelopen maanden gehad heb (achtereenvolgens achillespees rechts en daarna links, daarna de rechter kuit en toen de linker hamstring-aanhechting en nu al weer drie weken de rechter achillespees) vooral het gevolg zijn van (wellicht) een te langdurige hoge belasting.
Begin juni heb ik een prima periode gehad waarbij ook m'n tempo ietsje verbeterde. Maar elke keer als ik een pijntje negeerde en er over/doorheen probeerde te trainen dan werd de pijn tijdens de training wel minder, maar kwam nadien weer onverminderd en soms erger terug.
Het is nog maar een jaar- of anderhalf geleden dat ik begonnen ben met hardlopen dus eigenlijk nog maar kort en op mijn leeftijd is hardlopen hartstikke lekker en heb ik dat ook echt wel nodig, maar het herstel verloopt kennelijk toch iets trager dan toen ik jong(er) was ;-)
Tot nu was het schema voor mij heilig, maar ik ga nu toch proberen een weekje kalm aan te doen tot alle pijntjes HELEMAAL verdwenen zijn.
Daarna ga ik weer verder met waar ik gebleven was. Dus voorlopig loopjes van 4 tot 6 km vogeltjes kijken stel ik me voor. Loop evenementen zijn vooralsnog allemaal uitgesteld is de verwachting.
Ik beschouw het daarom maar als een vakantie, maar ga het 100 dagen programma zeker niet opgeven, hooguit ietsje verlengen. :D
(wordt vervolgd)
Pieter66

dag 86 logboekje :-((

Bericht door Pieter66 »

sta al geruime tijd droog wat hardlopen betreft. na mijn vorige berichtje op 10 aug. nog één keer 3,5 km gelopen met lichte pijn in de rechter achillespees, daarna op 14 aug. een poging gewaagd, maar al na14 minuten de training gestaakt vanwege serieuze pijn in de achillespees.
Daarna alleen nog een paar keer gefietst en gewandeld.
Gister bij SMC geweest, advies luidde voorlopig niet meer hardlopen, wel blijven bewegen, fietsen en wandelen en specifieke gedoceerde krachttraining voor vriend Achilles. Pas als je een half uur pijnvrij stevig kunt wandelen weer voorzichtig beginnen met hardlopen volgens het beginnersschema. :( (minuutjeswerk dus)
:evil: Leuk geprobeerd, maar deze 100 dagen wordt 'm niet meer. later dan maar weer opnieuw beginnen. Kan dat eigenlijk ?
Plaats reactie