Wat wordt jou ochtendritueel?

Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Deel hier je ochtendritueel. Ik ben heel benieuwd wat jij het eerste uur van de dag gaat doen.

Mijn ochtendritueel ziet er tegenwoordig zo uit:

5:45 - 6:00 Water drinken, opdrukken en rugoefeningen
6:00 - 6:20 Ademhaling: Hof en Goenka
6:20 - 6:30 Dankbaarheid en affirmaties
6:30 - 6:40 Lezen
6:40 - 6:45 Schrijven: wat brengt de dag.

Geluk!
Marian De Poel
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2020, 15:24

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Marian De Poel »

Vandaag begonnen!
Ik stond op en begon eerst de keuken op te ruimen, dat was niet de bedoeling!!
6.10 glas water
6.15 15 min ademoefening
6.30 10 affirmatie, visualisatie
6 45 10 min schrijven
6.55 10 min lezen
7.05 10 hoelahoepen, dansen en een paar schouder oefeningen

Heerlijk ik had nog wel ene hele tijd door kunnen gaan maar daar kwamen de Kids voor hun ochtendritueel!!
(grappig oudste zoon 18, jaa rlig t zo tijdens corona tot laat in bed, ook hij begon vanaf vandaag aan een ochtendritueel. Werd door een vriend opgepikt om 7.15 om te gaan koffiedrinken met nog een vriend samen)
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Mooi bericht Marian!

Op naar een mooie maand.
Lisette Tol
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2020, 21:56

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Lisette Tol »

Ik start per 1 juni met de challenge van een uur eerder opstaan en pak dan ook de ochtendroutine mee.
Ik had al een ochtendroutine, maar ik heb hem iets uitgebreid.
  • Opstaan 6.30 uur
    Water drinken
    30 min wandelen
    20 min meditatie en adem
    10 min schrijven
Mooi weekend allemaal! :D
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dat wordt een mooie ochtend morgen Lisette!

Geluk.
Bert75
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2019, 11:47

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Bert75 »

Ik heb de maand februari ook al eens aan eerder opstaan met een ochtendritueel gedaan. Toen naar aanleiding van het gratis e-book met tips voor hardlopen. Terwijl ik er toen heel blij van werd is het helaas in de corona tijd toch weer verwaterd. Ik heb er zin in het weer op te pakken. Dit wordt voor nu mijn plan:
- 6.30 uur opstaan
- 15 minuten voor glas water, ademhalingsoefening. (Tem je brein herhalen die ik tijd geleden een keer gedaan heb)
- 5 minuten affirmaties
- 20 a 30 minuten yoga (online yoga lessen waarvan de duur wisselt)
- 10 minuten schrijven (Intentie voor de dag, Ikigai)
- ALs er tijd over is lezen
Ankie van Bon
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2020, 19:50

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Ankie van Bon »

Hee, ik ben vandaag begonnen met mijn ochtendritueel en Tem je brein. Ik wil in de ochtend 10/15 min yoga doen. Heb jij nog tips voor goede yoga filmpjes? Ik ben nog een beginner.

Ik heb mijn ochtendritueel nu zo bedacht:
7:00 Opstaan, water drinken, wc
7:05 yoga oefeningen
7:20 ademhalingsoefeningen
7:30 Visualisaties
7:35 Lezen
7:50 Schrijven met affirmaties
Miangela Lacle
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jan 2016, 18:08

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Miangela Lacle »

Mijn ochtendritueel;
5.30 opstaan, water drinken, plassen
5.35 yoga oefening (energizing morning yoga van SarahBethYoga op Pinterest)
5.50 ademhalingsoefeningen (verlenging en Goenka)
6.15 lezen en schrijven met affirmaties

Het was vanochtend even wennen met mijn nieuwe ochtendritueel/schema.
Ik ben heel benieuwd naar alle ervaringen.
Groeten, M
Maarten Jan van Dijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2020, 15:58

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Maarten Jan van Dijk »

dag 3. Het ochtend ritueel is:

- 6:00 op: water drinken, kwark ontbijtje met vers fruit en havermout die ik de vorige avond heb klaargezet (ik doe ook het 5 kilo programma), terwijl ik een podcast luister van 8 min met een overdenking uit de bijbel/ interpretatie er van.
- dan eruit. In de tuin 12 minuten Wim Hof ademhalingsoefening (bizar hoe lekker ik dat vind... ik dacht als nieuwbakken straight-edger, geen roesjes meer te gaan meemaken... maar jemig: I get high on my own suply 😂) en aansluitend opdrukken
- dan 15 minuten lezen. Op dit moment: Anselm Grun, Het Boek van Emoties. Korte hoofdstukken over een specifieke emotie (angst, afgunst, woede, etc.)
- 10 minuten meditatie. Om na te denken over die stof uit het boek, toegepast op mijzelf. Maar vooral is het nog 'zitten-met-(soms)-mijn-ogen-dicht' en als het lukt wat op mijn ademhaling letten. En er voortdurend achterkomen dat ik alweer met mijn gedachten ben afgedwaald. Ik worstel er nog een behoorlijk mee... maar het brengt wel rust. Maar echt controle over mijn brein? Bij lange na niet... ik hou me maar voor dat het langzaam zal gaan en dat het proces niet geforceerd kan worden. En ik mijzelf zeker niet help met veroordelende gedachten over mijn aandachtsvermogen.
- dan 15 minuten schrijven. Ik volg een '12 stappen programma'... omdat ik 8 maanden gelden besloot dat mijn leven bij mijzelf niet in goede handen was en dat mijn eigen brein inmiddels overtuigend had bewezen de oplossing niet te hebben, maar erg veel moeite had dat toe te geven 😂En koffie... dat dan weer wel! Ik ga zo'n koffiezetapparaat kopen, met een timer. Dat de koffie automatisch klaars is als ik 's ochtends beneden kom.
- daarna ga ik hardlopen (4 p.w.) of fietsen (op de andere dagen, of als ik me echt niet fit voel). Bizar hoe mooi de wereld 's ochtends is... nooit geweten. Ik ben al aangevallen door een gans, heb insecten gezien die ik nooit eerder kende, ben op plekken geweest die zo vlakbij mijn huis zijn... en zo zeldzaam mooi... maar waar ik nog NOOIT! geweest was; ik dacht dat ik daarvoor op vakantie moest... en heb ontdekt dat dat moralistische gejaag tijdens het hardlopen wat ik steeds deed, omdat ik dacht dat dat moest, helemaal niet bij me past!... liever langzaam, lang en ver... dan jagen voor een 'podiumplek' (eigenlijk: net iets sneller zijn dan een goede vriend die ook loopt en waarvan ik baal dat hij sneller is dan ik). Dan maar geen 15-minutes-of-fame van een bepaald doel bereiken, maar liever: niet elke training afzien en op wilskracht doorduwen, maar meer het duurzame plezier van lekker onderweg zijn... of ik stap op de racefiets, langs de IJssel. Op mijn gemakje. Vandaag mijn eerste 10km hardlopen... mezelf gedwongen in D2, max D3 te rennen. En ik kwam heerlijk thuis. Genoten. Uur onderweg geweest zonder het zwaar gehad te hebben. En ik had nog wel verder gekund.
- thuis douchen... inclusief koud afdouchen 30 seconden.

Ik ben minimaal 1,5 uur bezig, soms 2. En zoals gebruikelijk sla ik weer lekker door. Maar eerlijk is eerlijk... ik vind het heerlijk! En ik kon wetenschappelijke argumenten aandragen, waarom ik een avondmens was... en dat dat biologisch bepaald is enzo. Ik ram mezelf nu gewoon 6 uur het bed uit. Bizar.

oh ja. En ik ben mijn hond steeds leuker gaan vinden. Wij met z'n tweetjes tegen het soepie.
Nou. Lekker overdreven rant, but that's me. Volgende week zit ik vast weer te klagen over hoe oneerlijk de wereld is, voor nu geniet ik me suf.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Maarten Jan,

Wauw. Wat een mooi verhaal en wat een mooi ochtendritueel.

Enne: ode aan de gelijkmoedigheid.

Geluk,

Koen
Bert75
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2019, 11:47

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Bert75 »

Ankie van Bon schreef: 01 jun 2020, 19:03 Hee, ik ben vandaag begonnen met mijn ochtendritueel en Tem je brein. Ik wil in de ochtend 10/15 min yoga doen. Heb jij nog tips voor goede yoga filmpjes? Ik ben nog een beginner.

Ik heb mijn ochtendritueel nu zo bedacht:
7:00 Opstaan, water drinken, wc
7:05 yoga oefeningen
7:20 ademhalingsoefeningen
7:30 Visualisaties
7:35 Lezen
7:50 Schrijven met affirmaties
Ik kijk veel van Yoga with adriene. Die bevalt mijn erg goed en zij maakt elke maand een playlist van haar filmpjes. Volgens mij heeft zij ook wel een playlist met basics
Carlijne_Run
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2020, 22:17

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Carlijne_Run »

Mijn ochtendritueel tot nu toe:

06:30 wakker. En dan eigenlijk zonder op de minuut de tijd in de gaten te houden
- ademhalingsoefening Wim Hof
- affirmaties
- bewegen (rondje wandelen, stretch oefeningen). Het sporten komt meestal later op de dag wel
- lezen
- schrijven

De affirmaties vind ik soms nog een beetje zoeken .. maar welke ik erg mooi vind:

I do my thing and you do your thing.
I am not in this world to live up to your expectations,
And you are not in this world to live up to mine.
You are you, and I am I,
and if by chance we find each other, it's beautiful.
If not, it can't be helped.
Maarten Jan van Dijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2020, 15:58

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Maarten Jan van Dijk »

Koen - Sportrusten schreef: 03 jun 2020, 11:00 Enne: ode aan de gelijkmoedigheid.
Yes. Ik zal je boek daarover eens lezen 👍🏻
AnjaZ
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door AnjaZ »

Iedere ochtend begin ik de dag om 05.30 of 06.00 en in het weekend soms wat later.

Ik begin 10 minuten met ademhalingsoefening van tem je brein.
3 sessies Wim hof ademhalingsoefeningen
10 minuten mediteren, focussen op het stukje tussen de ogen en bovenlip........En dat blijft een uitdaging ............, gedachtes blijven gaan, maar stukje bij beetje voel ik meer grip.
Dan ga ik hardlopen, of yoga oefeningen doen.
Koud douchen iedere ochtend 2 minuten.

Ik ben nog aan het zoeken waar ik mijn affirmaties kan doen, tijdens rustig hardlopen lukt het wel en bedenk me nu dat ik het mogelijk ook wel bij het douchen kan toepassen.

Lezen en schrijven zit nog niet in mijn ritme van de ochtend, Ik mis het niet en voel me met dit ochtendritueel heerlijk om de dag mee te beginnen. :D :D
maaikezwart
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2020, 06:56

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door maaikezwart »

Vorige week gelukt om iedere ochtend 6 uur op te staan. Vandaag helaas niet...dochter was ook wakker om 6.00 uur.
Morgen weer een poging.
Ik doe ademhalingsoefening, mediteer, yoga, lees en schrijf. Affirmaties begin ik net mee en vind ik nog zoeken. Ik schrijf iets op en probeer dat gedurende de dag te herhalen. Moet me er nog meer in verdiepen.
Gister dacht ik: een uur is eigenlijk best kort, de tijd gaat snel. En dat is positief. Het is fijn om echt wakker te zijn, tijd voor mezelf te hebben gehad, als de kinderen wakker worden.
Ademhalingsoefeningen gaan redelijk. Volgens mijn fitbit gaat mijn hartslag er niet altijd van naar beneden. Zit altijd tussen de 60/70 bpm. Sinds ik ademhalingsoefeningen doe is mijn hartslag in rust gedaald van 68 naar 61.
stigmos
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2019, 16:33

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door stigmos »

Ik sta om 5.15 uur op om naar mijn werk te gaan. Ma t/m vr. Ik vertrek rond 6.30 uur naar en heb dan wel in alle rust ontbeten etc. Ik ben al blij met een vrije dag om nuchter te kunnen hardlopen. Ademhalingsoefening doe ik als ik thuis kom rond 14.00 uur. Daarna pas lunch.....
Hartelijke groet, Saskia


You'll Never RUN Alone
RichardvanDijk
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jul 2017, 21:21

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door RichardvanDijk »

Tja op de dagen dat ik niet naar mijn werk moet vind ik het wel fijn om ergens ronde 8 uur mijn bed uit te komen., daarna rustig met het gezin te ontbijten en dan zien wat de dag brengt.'
op werkdagen ziet het er toch even ander uit:
afhankelijk van mijn starttijd 5 kwartier voor starttijd opstaan. dit is over het algemeen ergens tussen 3 en half 5. Vervolgens aankleden, vaatwasser uitruimen, brood klaar maken voor mij en mijn kinderen, dan 30 minuten voor starttijd naar mijn werk rijden om daar nog in het laatste kwartier een bak koffie naar binnen te werken en dan beginnen. Als ik dan klaar ben met werken ben ik rond 16 uur ergens thuis.

Dus een uurtje eerder opstaan zie ik helaas niet zo zitten.

Richard
Ankie van Bon
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2020, 19:50

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Ankie van Bon »

Bert75 schreef: 03 jun 2020, 11:06

Ik kijk veel van Yoga with adriene. Die bevalt mijn erg goed en zij maakt elke maand een playlist van haar filmpjes. Volgens mij heeft zij ook wel een playlist met basics
Bedankt voor de tip!
Catharina123
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2020, 07:52

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Catharina123 »

Hallo Koen,

Ben benieuwd wanneer iedereen dan die koude douche neemt?
is dat gelijk uit bed nog voor de meditaties en oefeningen,
of maakt dat niet uit en kun je dat het beste na het ochtendritueel doen?
groetjes
Carla
Catharina123
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2020, 07:52

Re: Wat wordt jou ochtendritueel?

Bericht door Catharina123 »

Mijn ochtendritueel:
1e ronde:
6.00 uur opstaan
glas water met druppels lemon
koud douchen
aankleden
hond uitlaten
SAVERS methode:
Stilte meditatie van ca 10 min
Affirmaties van ca 10 min
Visualisatie van ca 10 min
Exercise van ca 10 min: losschudden op trommelmuziek ( heerlijk!)
Read , lezen van een boek ca 10 min
Schrijven ca 10 min
dan de kids wakker maken voor schoolwerk thuis en dan begint mijn 2e ronde

(2x per week 6 km hardlopen en nadien n dip/ zwemmen in de zwemvijver)
Groetjes
Carla
Plaats reactie