Hartslag liep flink op tijdens marathon

Plaats reactie
Sander84
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2020, 09:17

Hartslag liep flink op tijdens marathon

Bericht door Sander84 »

Hallo allemaal,

Afgelopen Hemelvaartsdag heb mijn eigen marathon gelopen op basis van het 14K schema. En het is gelukt met een mooie eindtijd van 4:05:19.
Ik had al eerder 4 marathons op een 'regulier' schema gelopen en wilde ervaren of het 14K schema ook voor mij werkte.

Ik heb lekker gelopen en voelde me ook behoorlijk fit na afloop. Wel wat zware benen, maar geen man met de hamer gezien onderweg. Wel merkte ik dat ik mijn marathon hartslag niet onder bedwang kon houden. Ook niet wanneer ik langzamer ging lopen. Mijn marathonhartslag zou 161 moeten zijn, maar na km 12 ging ik hier toch overheen. en vanaf km 25 is hij niet meer onder de 170 geweest, ondanks dat ik bewust zachter ben gaan lopen. Had zelf geen last van de hogere hartslag en ik wijt de oplopende hartslag aan de oplopende temperatuur, te weinig drinken tijdens het lopen en het lopen ging gewoon lekker, al liep ik richting het einde wel langzamer.

Hebben anderen hier ook mee te maken of hebben jullie wellicht tips hoe ik het de volgende keer beter kan aanpakken?

Sportieve groet,

Sander
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag liep flink op tijdens marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sander,

Super! Gefeliciteerd met deze prestatie! Goed dat je dat op kunt brengen zo zonder publiek en medelopers! Hulde! :D :D
Sander84 schreef: 22 mei 2020, 19:50 Hebben anderen hier ook mee te maken of hebben jullie wellicht tips hoe ik het de volgende keer beter kan aanpakken?
Dat heeft iedereen ;)
Het advies is ook om iets onder je marathonhartslag te starten, en deze mag dan oplopen tot iets boven je marathonhartslag zo rond km 30. Daarna kun je op gevoel verder gaan (en kan je hartslag nog verder oplopen als je nog genoeg energie hebt).

Blijde groet,
Rob
Sander84
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2020, 09:17

Re: Hartslag liep flink op tijdens marathon

Bericht door Sander84 »

Beste Rob,

Dank je wel voor dit antwoord! Dan kan ik nu met een goed gevoel doorpakken voor de 50K!

Groet, Sander
Plaats reactie