Hoge hartslag tijdens langzame duurloop

Plaats reactie
José Van Dooren
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:35

Hoge hartslag tijdens langzame duurloop

Bericht door José Van Dooren »

Ik doe een keer per week een langzame duurloop op praatniveau, mijn adem is rustig de inspanning laag maar mijn hartslag is veel hoger dan tijdens een intervalraining terwijl daar mijn ademhalingsfrequentie hoger is. Hoe kan dat??
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hoge hartslag tijdens langzame duurloop

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag José,

Als je hele korte intervallen doet, kan het zijn dat je hartslag minder oploopt, omdat je de eerste 90 seconden van een inspanning nauwelijks zuurstof nodig hebt voor je inspanning. Je lichaam haalt de brandstof dan uit creatinefosfaat en ATP, en daar is geen zuurstof voor nodig. Na 90 seconden ga je over op glycogeenverbranding en vetverbranding, en dan is zuurstof nodig en loopt je hartslag op.

Doe je echter intervaltraining met intervallen langer dan 90 seconden, dan zou je hartslag logischerwijs wél flink hoger zijn dan met een langzame duurloop.

Heb je een hartslagmeter die uit je pols meet of met een hartslagband?

Koen
José Van Dooren
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:35

Re: Hoge hartslag tijdens langzame duurloop

Bericht door José Van Dooren »

Ik train met een Garmin forerunner 645, polahartslag.mijn hartslag is in de ochtend 51
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hoge hartslag tijdens langzame duurloop

Bericht door Koen - Sportrusten »

En hoe lang zijn je intervallen?
José Van Dooren
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:35

Re: Hoge hartslag tijdens langzame duurloop

Bericht door José Van Dooren »

Mijn intervaltrainingen zijn heel verschillend. Bv 300m snel 100m dribbel , 2x400 en 1x 800 200dr. En dat 4 of 5 keer piramides, 5x 1200 nu doe ik het zelf maar normaal trading ik op de baan.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hoge hartslag tijdens langzame duurloop

Bericht door Koen - Sportrusten »

Bij een interval van 1200 meter zou het logisch zijn als je hartslag ruim boven je hartslag van een langzame duurloop komt.

Als je vaak koude handen hebt en je hebt een horloge die je hartslag meet uit je pols, dan kan het zo zijn dat je geen goed signaal krijgt.
Plaats reactie