Omslagpunt en hartslag voluit

Plaats reactie
Joris Buijtenweg
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 apr 2020, 17:53

Omslagpunt en hartslag voluit

Bericht door Joris Buijtenweg »

Goede morgen sportrustvrienden,

Zojuist training 12 en dag 29 achter de rug van het 100 dagen programma. Vandaag stond er een 5 km voluit op het programma!

Vorige week heb ik mijn omslagpunt bepaald op 186 daar mijn hartslag toen Max 188 was bij 14 km per uur! Zojuist gedurende mijn rondje voluit tot bijna overgevend toe is mijn hartslag gestegen tot 191 (176 gem)!

Nu mijn vraag: is mijn omslagpunt dan niet hoger of heb ik nu een betere conditie?
Of is dit een vraag voor het webinar?

Een positieve groet
Joris

Ps wat gaan jullie me nog allemaal brengen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt en hartslag voluit

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Joris,

Even voor de duidelijkheid: je maximumhartslag bij de veldtest is niet je maximum hartslag die je zou kunnen halen. Zoals je zelf al ziet is het best mogelijk nog hoger te komen.

Voor een geoefende loper die echt maximaal gaat op een 10km, is de gemiddelde hartslag op de 10km zijn omslagpunt.
Je hebt gemiddeld 176 gelopen dus je komt al aardig in de buurt van je omslagpunt. Als je nog verder had (kunnen) lopen was je gemiddelde nog hoger geweest, dus ik denk dat die 186 wel aardig kan kloppen.

Verder is het zo dat een omslagpunt niet veel verandert en min of meer onafhankelijk is van je conditie. Je omslagpunt wordt steeds lager naarmate je ouder wordt: ongeveer 1 slag in de 1 à 2 jaar.

Ik hoop dat dit een en ander duidelijker maakt? En mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Joris Buijtenweg
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 apr 2020, 17:53

Re: Omslagpunt en hartslag voluit

Bericht door Joris Buijtenweg »

nee het is duidelijk Rob,
ik kon niet veel verder meer lopen, het kwam er bijna aan alle kanten uit.
Wel een PR van 5 jaar geleden aan flarden gelopen met ongeveer anderhalve minuut en dat na 4 weken sportrusten en met mijn 104 kg met een mooi km tijd van 5.15 / km
Plaats reactie