Dag 17 "tem je berein" dipje of te veel prikkels?

Plaats reactie
Joris Buijtenweg
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 apr 2020, 17:53

Dag 17 "tem je berein" dipje of te veel prikkels?

Bericht door Joris Buijtenweg »

Goede morgen allen,

Na mijn positief verhaal (11 dagen) van vorige week waarin Koen vroeg om ook dipjes te vermelden even het volgende!

Inmiddels 17 dagen met de programma's;
* tem je brein
* 100 dagen sportrusten

Het gaat bijna geheel voortreffelijk. Buiten het feit dat ik twee avonden erg moe was (20 uur naar bed) merk ik dat ik, ondanks dat ik om 5 uur op sta, meer energie heb. Ik merk ook dat ik rustiger wordt, nou anders gezegd mijn omgeving merkt het. Pa gaat het goed, wat is er aan de hand zijn de kreten die ik bij het avondeten hoor. Het lopen gaat echt prima daar ik er nu langzamer loop met een gecontroleerde hartslag. Ik kan er nu van genieten en wordt rustiger in mijn hoofd. Ik loop ook sinds kort zonder muziek en bijna altijd nuchter. Op dinsdag en donderdag (vogels kijken loop ik om half 6 in de ochtend).

Inmiddels heel wat boeken gelezen; 7 gouden tips voor hardlopers, verademing, 10 dagen stil en mentale veerkracht van Sierd Nutma. Ook gisteren avond begonnen met het boek koud kunstje van Wim Hof na de Webinar. En toen ging het "mis".
Om half 11 wilde ik gaan slapen maar voelde net of ik niet moe was. Ik ben vannacht wel 4x wakker geweest (half2, half 3, 4 uur en kwart voor 5). Veel korte dromen. Om 5 uur was ik behoorlijk moe en mijn hoofd een beetje duf. Twee ademsoefeningen gedaan en toch maar blijven liggen tot 6 uur. Ook erg weinig puf met opstaan. Wel gewoon lekker ontbeten en naar mijn werk gewandeld. Ik merk nu dat er iets wringt.

Mijn vragen:
is dit normaal?
Is het een herkenbaar dipje?
Zijn het teveel prikkels?

Hartslag is nu rond de 75 en voel me wel fit maar weinig energie en een beetje duf.

Ik hoor graag jullie bevindingen en antwoorden.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Dag 17 "tem je berein" dipje of te veel prikkels?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Joris,

Het is heel normaal dat er af en toe 'mindere' dagen tussen zitten. Of eigenlijk: andere dagen. Het menselijk lichaam is een wonderlijk complex iets en niet alles is te verklaren.

Ik lees mee, wellicht hebben andere mensen ervaringen.

Als het vandaag en morgen weer 'gewoon' is, dan hoor ik het graag.

Koen
Joris Buijtenweg
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 apr 2020, 17:53

Re: Dag 17 "tem je berein" dipje of te veel prikkels?

Bericht door Joris Buijtenweg »

Dag 18

Veel beter geslapen (nog 2x wakker) en weer kwart voor vijf voor de wekker. Ik merk dat is meer energie heb en vooral savonds. Echter ik ga nog wel rond half 10 naar bed waardoor ik moelijker in slaap kom, du nog meer lezen …….. helaas al mijn boeken zijn uit (zijn er nog leestips)!
Vanmorgen erg fit opgestaan, oefeningen gedaan, en om half 6 vogels gaan kijken en daarna jawel voor de eerste keer geoefend om koud te douchen. Pff das ff wennen. Merk nu al dat ik nog opgewekter ben...…..

een positieve groet

Joris
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Dag 17 "tem je berein" dipje of te veel prikkels?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Joris,

Nog even over die leestips: sowieso goed om kort voor het slapen mooie literatuur te lezen en niet alleen non-fictie waar je ook op aan gaat staan. Alles van Murakami is smullen. Ik ben zelf nu bezig met Oorlog en Vrede van Tolstoj. Dat staat garant voor heel wat avondjes lekker inslapen. ;)

Geluk,

Koen
Kirsten wennemers
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2020, 19:15

Re: Dag 17 "tem je berein" dipje of te veel prikkels?

Bericht door Kirsten wennemers »

Hoi
Het helpt om twee uur voor slapen gaan te gaan vertragen. Opslomen. Doe dingen waardoor je in de uit stand raakt. En daarnaast zorgen dat je overdag ook “uit” momenten hebt. Gewoon even zitten staren, mijmeren.
Als ik een onrustige nacht heb dan is mijn motortje te veel aangeweest. Fit en energiek en altijd enthousiast is ook teveel.
Door de dag heen een keer extra ademhalen naast de ochtend en avond.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Dag 17 "tem je berein" dipje of te veel prikkels?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Opslomen. Wat een mooi woord. Dat verschijnt binnenkort in een blog ;)
Plaats reactie