Twijfel Marathonhartslag

Plaats reactie
DennisK90
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2020, 17:58

Twijfel Marathonhartslag

Bericht door DennisK90 »

Hi! Ik heb een vraag omtrent de marathonhartslag volgens sportrusten, tot nu toe heb ik beide marathons die ik gelopen heb ‘klassiek’ getraind. (Lange duurlopen altijd in D2 met marathon tempo blokken)

Eerst achtergrond:
Man, 30jr, 179cm, 82kg, 175 omslagpunt, 184 max hr, 42:03 10km.

Precies 7 dagen geleden heb ik een marathon gelopen (solo, met een vriend op 1.5m afstand op de fiets) - ik kwam in 3uur en 48 minuten over de virtuele streep, mijn 5k tijden waren: 27:50, 27:15, 27:11, 26:14, 26:46, 26:36, 27:08, 27:08, 12:22 (laatste 2.2). (Ik dacht zelf dat ik wel 3:40 in de benen had, maar ik voelde al heel snel dat dat er op de dag zelf niet in zat).

Gemiddelde hartslag was 159

Nu de vraag:
Volgens sportrusten zou mijn marathon Hr 155 moeten zijn (dat komt ook wel overeen met mijn Hr tot 30km, daarna liep hij op tot ver in de 170), en zou ik op basis van mijn 10k tijd een marathon in +~ 3u28m moeten kunnen lopen, op basis van vorige week zie ik dat niet snel gebeuren. Kan het zijn dat ik iets onder de leden had toen ik liep? Of is mijn daadwerkelijke marathon hartslag hoger dan ik denk? (Mijn omslagpunt heb ik op de loopband bepaald)

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Twijfel Marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Dennis,

Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! Erg knap om zonder entourage een marathon te lopen! :D

Je vertelt dat je al twee marathons hebt gelopen, heb je bij beide marathons je hartslag bijgehouden? Bij de laatste heb je 159 gemiddeld gelopen.
Dat is toch niet ver van de 155 die je hebt bepaald als marathonhartslag ;)

Er is ook een simpele test: aan de hand van je 10 km tijd verwacht ik dat je marathontijd 3h33 is, dat is 5:03 min/km.
Als je loopt op marathonhartslag zou je ook ongeveer op dit tempo moeten lopen. Als je dit wil testen doe dit dan bij een training die niet te kort is, dus pakweg 10 km of langer en bedenk je ook dat de ene training beter gaat dan de andere. Dus staar je niet blind op 1 trainingsresultaat.

Verder is het zo dat als je gericht op marathonhartslag loopt je zult merken dat je tempo bij deze hartslag ook beter wordt.

Maar, aan de hand van de gegevens die je hebt gegeven denk ik dat je "echte" marathonhartslag ook iets hoger zal zijn dan 155.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
DennisK90
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2020, 17:58

Re: Twijfel Marathonhartslag

Bericht door DennisK90 »

Hoi Rob,

Dankjewel voor de uitgebreide respons - recent heb ik een 10km gelopen: 5:03 gemiddeld bij een gem. HR van 149 (week 2 van de taper). Hierdoor denk ik toch dat ik op de marathon wat heb laten liggen. (Ik zal deze training binnenkort herhalen)

Ik ga in ieder geval (als de benen weer fris zijn) opnieuw mijn omslagpunt bepalen en dan stricter aan de slag met de marathon hartslag.

p.s. Marathon #1 was de gem HR uit mn geheugen net iets boven de 160, maar dat was ook bij 26 graden en een slecht trainingsblok - niet te vergelijken.

Groet,
Dennis
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Twijfel Marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima, succes!

Rob
Plaats reactie