Misselijk en kramp na 18.5 duurloop

Plaats reactie
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Misselijk en kramp na 18.5 duurloop

Bericht door Jessedew »

Gisteren had ik mijn langste duurloop tot nu toe gedaan. Over 2 weken staat de halve marathon op het programma dus ik wilde verder lopen dan 14 km, gewoon om te kijken hoe mijn lijf reageert. (de marathon is immers ook langer dan 14 km:)

Tot 14km loop ik altijd fluitend, dat gaat prima.

Gisteren had ik veel wind tegen, liep op mijn gemakje nog 6min/km. Na 14 km krijg ik toch altijd wat last van mijn knieën en een beetje in mijn voet.
Dus na 18,5 km voelde ik wel dat het genoeg was. liep overigens na 10 km nog steeds onder de 6 min/km, terwijl ik nog het idee had rustig aan te doen.

Echter, hoe moet ik dat voor me zien met de hele marathon straks? Is nog minstens 2 x zo ver. Nog langzamer lopen? niet onder de 6 min/km duiken?

Over 2 weken ga ik dus de halve marathon lopen en is mijn lijf er al iets meer aan gewend, daarna alleen maar max 14 km trainen tot 5 april, om mijn lijf te laten herstellen.

Verder toen ik thuis kwam, werd ik toch behoorlijk misselijk. Ik had (wellicht niet handig) vooral aan het begin van de loop wat sportdrank genomen, meer drank dan water (heb 2 kleine flesjes waarvan ik 1 vul met sportdrank isotone aquarius) en 3 dextrootjes genomen na 11 en 12, 13 km. (na 18,5 km nog 1 km gewandeld)

Toen ik thuis kwam, wat limonade, een banaan en een (half uur later) een pannekoek, maar vervolgens werd ik echt misselijk.

Inmiddels volgende dag weer fit, voel mn knieën wel, maar niet extreem, ook geen spierpijn eigenlijk. (even de massagerol erbij gepakt vooraf en na afloop)

Kortom, wat doe ik niet goed, of hoort het er gewoon bij. Te snel teveel gegeten? (las op internet wel dat het wel vaker voorkomt misselijkheid)

Maak me met name wat lichte zorgen over het feit dat ik dus pijn in mijn lijf krijg na 18,5 km. Moeheid had ik na 18,5 km eigenlijk niet, vwb zware benen.
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: Misselijk en kramp na 18.5 duurloop

Bericht door Jessedew »

Aanvulling, had ruim 1,5 uur ervoor wel redelijk geluncht, tomatensoep en 3 boterhammen, tomatensoep is ook niet echt gunstig las ik achteraf.
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Misselijk en kramp na 18.5 duurloop

Bericht door Koef »

Jessedew schreef: 01 mar 2020, 09:06 Echter, hoe moet ik dat voor me zien met de hele marathon straks? Is nog minstens 2 x zo ver. Nog langzamer lopen? niet onder de 6 min/km duiken?
Ik heb even niet de tijd om op de rest te reageren maar dit wil ik wel alvast zeggen als reactie op het bovenstaande: LOOP OP JE MARATHONHARTSLAG. Ja, dat moest even in blokletters. Laat dat hele tempo voor wat het is en ren op je marathonhartslag. Ik heb op mijn sporthorloge alle datascreens uitgezet, behalve mijn hartslag. 1 alert erbij die aangeeft of ik boven of onder mijn ingestelde hartslagen ga. Ik zie achteraf wel of ik snel of traag gelopen heb.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Misselijk en kramp na 18.5 duurloop

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

We zeggen altijd, probeer de gelletjes uit die wilt nemen tijdens de marathon, want wat je niet wilt is dat je misselijk wordt of maagkrampen krijgt. Dus probeer het dus de volgende keer anders te doen, en te ontdekken wat wel werkt.

Als ik kijk naar wat je genomen hebt voor en tijdens de loop:
We adviseren 3 gels te nemen: na 10, 20 en 30km. Misschien iets minder drank en dextro's, en alleen even gel en water proberen?

Als je op tempo wilt lopen, dan probeer je de hele afstand op marathontempo te lopen. Als dat voor jou 6km/min is, dan probeer je dat dus de hele afstand te doen.
Je (halve) marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Als je op marathonhartslag wilt lopen dan start je iets onder je marathonhartslag, deze mag oplopen tot iets boven je marathonhartslag als je bij de 30km bent. Daarna mag je je hartslag loslaten en op gevoel verder gaan.
Het voordeel van lopen op marathonhartslag is dat automatisch rekening wordt gehouden met "de vorm van de dag" maar ook met het parkoers, de wind et cetera.

Blijde groet,
Rob
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: Misselijk en kramp na 18.5 duurloop

Bericht door Jessedew »

Koef schreef: 01 mar 2020, 17:42
Jessedew schreef: 01 mar 2020, 09:06 Echter, hoe moet ik dat voor me zien met de hele marathon straks? Is nog minstens 2 x zo ver. Nog langzamer lopen? niet onder de 6 min/km duiken?
Ik heb even niet de tijd om op de rest te reageren maar dit wil ik wel alvast zeggen als reactie op het bovenstaande: LOOP OP JE MARATHONHARTSLAG. Ja, dat moest even in blokletters. Laat dat hele tempo voor wat het is en ren op je marathonhartslag. Ik heb op mijn sporthorloge alle datascreens uitgezet, behalve mijn hartslag. 1 alert erbij die aangeeft of ik boven of onder mijn ingestelde hartslagen ga. Ik zie achteraf wel of ik snel of traag gelopen heb.
Om heel eerlijk te zijn, ik loop niet op hartslag. Ik geloof er zeker wel in, maar ben er simpelweg nog niet aan toegekomen. Ik heb ook (nog) geen hartslag meter. Ben nu zo dicht bij de marathon dat het nu ook geen zin meer heeft om daar nog aan te beginnen. Ga het bij een volgende x wellicht wel doen. Mijn doel is de marathon uitlopen en het zou leuk zijn als het mooi binnen de tijd is :) voor een 1e keer.

Overigens loop ik niet strak op tempo, ik kijk achteraf pas hoe snel ik heb gelopen. Enige bij mij is dat ik automatisch iets sneller loop na een kilometer of 10, dan denkt mijn lijf, mwah gaat best, maar altijd met de rem erop tijdens een duurloop. Ik loop dus niet geforceerd mijn tempo, loop ook zeker niet op volle kracht, want als ik echt op tempo loop dan hou ik een uurtje ongeveer de snelheid 5.20 min/km vol.

Dus tja ik loop niet op hartslag, maar aan de andere kant wel een soort van, ik hou niet strak het tempo aan dat ik van mezelf moet lopen, ik laat mijn lijf het werk doen.
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: Misselijk en kramp na 18.5 duurloop

Bericht door Jessedew »

RunningRob - Sportrusten schreef: 01 mar 2020, 22:09 Hoi,

We zeggen altijd, probeer de gelletjes uit die wilt nemen tijdens de marathon, want wat je niet wilt is dat je misselijk wordt of maagkrampen krijgt. Dus probeer het dus de volgende keer anders te doen, en te ontdekken wat wel werkt.

Als ik kijk naar wat je genomen hebt voor en tijdens de loop:
We adviseren 3 gels te nemen: na 10, 20 en 30km. Misschien iets minder drank en dextro's, en alleen even gel en water proberen?

Als je op tempo wilt lopen, dan probeer je de hele afstand op marathontempo te lopen. Als dat voor jou 6km/min is, dan probeer je dat dus de hele afstand te doen.
Je (halve) marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Als je op marathonhartslag wilt lopen dan start je iets onder je marathonhartslag, deze mag oplopen tot iets boven je marathonhartslag als je bij de 30km bent. Daarna mag je je hartslag loslaten en op gevoel verder gaan.
Het voordeel van lopen op marathonhartslag is dat automatisch rekening wordt gehouden met "de vorm van de dag" maar ook met het parkoers, de wind et cetera.

Blijde groet,
Rob
Bedankt, ga zeker eens die gels proberen, welke zijn aan te raden? Heb bij mijn werk in de buurt een decathlon. Neem aan dan een gel geschikt voor inspanning langer dan 3u?
https://www.decathlon.nl/p/energiegel-l ... 90&fl=Cola

Zou dit wat zijn?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Misselijk en kramp na 18.5 duurloop

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Je moet het zelf even proberen wat je lekker vindt.
Waar je wel even op moeten letten is dat er gels zijn die je met water in moet nemen en die je zonder water kunt nemen.

Ik vind het handigst je gels die je zonder water kunt innemen, dan hoef je niet namelijk op een drankpost te wachten.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie