Toch halve marathon in voorbereiding marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
TamaraB

Toch halve marathon in voorbereiding marathon

Bericht door TamaraB »

Hoi!
Ik ga 5april de marathon lopen.. mijn voorbereiding doe ik tot nu toe geheel volgens schema.
Wel wil ik graag 29 februari een keer een halve marathon gaan lopen, met name voor de mentale voorbereiding :D .. ik heb tot nu toe (volgens schema) nog nooit verder dan 12km gelopen.
Mijn vraag; is het verstandig om 29 februari een halve marathon te gaan lopen? Zo ja, welke hartslagzones kan ik dan het best aanhouden? En moet ik er dan verder in mijn schema nog rekening mee houden? Qua herstel.
Ik hoor het graag.

Groetjes, Tamara
stigmos

Re: Toch halve marathon in voorbereiding marathon

Bericht door stigmos »

Gewoon proberen, je hebt nog genoeg tijd om te herstellen dan. Ik zou vantevoren 1 of 2 trainingen overslaan. Advies is om na een halve een week rust te nemen maar als je hartslag goed is kun je je training weer oppakken, start met vogels kijken bijvoorbeeld. En anders ga je lekker fietsen. Lopen op lage marathon hartslag. Succes. Ik heb het ook gedaan, was een leuke ervaring.
Hartelijke groet, Saskia

You'll Never RUN Alone
TamaraB

Bericht door TamaraB »

Bedankt voor je reactie!
Lianne287

Bericht door Lianne287 »

En loop je de hm dan als training op marathonhartslag of op wedstrijdtempo? Ik ga de CPC doen.
Succes morgen!

Groetjes
Lianne
Lieke.Elands

Bericht door Lieke.Elands »

Hallo allemaal,

Met sportrusten is het idee om de marathonwedstrijd op marathonhartslag te lopen en die bepaalt vervolgens je tijd. Alleen bij de tien km voluit laat je je marathonhartslag los :-)

Je zou de halve marathon dan op lage marathonhartslag kunnen lopen tot km of 8 en dan 8 km oplopende naar de hoge marathonhartslag en de laatste 5 km alles loslaten. Dan loop je ongeveer hetzelfde zoals ook de hele marathon is opgebouwd (tot 30 km hartslag laten oplopen naar hoge marathonhartslag en laatste 12 'vrij' lopen) en dus oefen je in het kort de hele marathon wedstrijd.

Ik heb zelf op de 37e dag tijdens mijn eigentraining een halve gelopen helemaal op lage marathonhartslag en dat ging super!

Als je er zelf andere ideeen bij hebt is dat natuurlijk ook prima! Alleen als je de halve marathon voluit gaat lopen dan denk ik dat je herstel langer gaat duren!

Succes iedereen :-)
Plaats reactie