Omslagpunt bepalen

Plaats reactie
Rene.de.K
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2020, 22:57

Omslagpunt bepalen

Bericht door Rene.de.K »

Ik heb de test uit het boek gedaan om mijn omslagpunt te bepalen, elke 2 min een km/u sneller.
Op het punt dat ik stopte gaf mijn horloge een hartslag van 158 aan.
Nu was het zo dat mijn hartslag een paar minuten ervoor ook even de 164 aangetikt heeft, mijn hartslag was dus omlaag gegaan.
Vrij snel daarna ben ik in iets rustiger tempo, maar nog wel vrij snel, terug gelopen naar huis. Toen liep mijn hartslag weer verder op naar 177 als hoogste.
Welke hartslag moet ik nu nemen om mijn omslagpunt te bepalen, de hoogste of die van 158?
Ook was ik nog wat verkouden, dus dat hielp waarschijnlijk ook niet mee.
In recenter verleden heb ik tijdens loopjes ook weleens 186 aangetikt, is het dan verstandig om van deze hartslag uit te gaan?
Ik zou graag wat advies hierin krijgen.
Alvast bedankt!!
Randy
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2019, 18:44

Re: Omslagpunt bepalen

Bericht door Randy »

Een horloge met pols hartslagmeter kan nogal onzuiver zijn (rare pieken bijvoorbeeld).
Een borsthartslagmeter is een stuk secuurder en directer.
Daarbij zit er ook een vertraging tussen wat er weergegeven wordt op het horloge (in mijn geval Garmin).
Hierdoor kan het lijken dat je tijdens je piekprestatie een lagere hartslag hebt dan verwacht en dat deze tijdens de rust interval hoger wordt.
In de garmin app zit bv de optie om hartslag en tempo in een grafiek op elkaar te leggen zodat je het verband er goed uit kunt halen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt bepalen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rene,

Het lijkt erop dat er toch iets niet goed gegaan is in de meting. Helemaal als tijdens het "uitlopen" een hogere hartslag haalde dan tijdens de test. Als de test goed is uitgevoerd vertoont je hartslag een vrijwel rechte lijn omhoog. Als dit dus niet het geval is dan zou ik de meting nog eens overdoen.

Er kan inderdaad een licht vertraging in het signaal zitten bij een polsmeting, maar als er een piek in zit dan klopt er iets niet. Wat ik zelf heb gemerkt is dat het horloge echt strak om je pols moet zitten. Als er ook maar iets van verschuiving gebeurd kan de meting onbetrouwbaar worden, en daar heb je juist last van tijdens de snelle stukken.

Verder moet je bedenken dat de hoogste hartslag in de test niet je hoogst haalbare hartslag is. Je hoogst haalbare hartslag zal hoger zijn. Daarom kun je niet zomaar een willekeurige ander hoge hartslag nemen om je omslagpunt te bepalen, je zult echt de test opnieuw moeten doen om het omslagpunt te bepalen.

Blijde groet,
Rob
Rene.de.K
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2020, 22:57

Re: Omslagpunt bepalen

Bericht door Rene.de.K »

Bedankt voor jullie reacties!!
Plaats reactie