Lopen op hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Chretienne

Lopen op hartslag

Bericht door Chretienne »

Goedemorgen,

Gisteren voor het eerst gelopen op hartslag. In het begin ging ik veel te hard, bleef hartslag lager dan waarop ik wilde lopen. Daarna was mijn hartslag sky high en ben ik veel langzamer gaan lopen. Uiteindelijk kwam ik er wel, hoe kun je gebalanceerde op de getrainde hartslag komen? Hoe doen jullie dat?
Bossie

Re: Lopen op hartslag

Bericht door Bossie »

Gisteren ook begonnen met het schema, hartslag ging ook alle kanten op. De laatste km te hoog in hartslag waardoor ik het tempo heb laten zakken. Ik neem aan dat het lichaam even tijd nodig heeft om zich aan te passen. Zoals ik het kan afleiden uit de ervaring van anderen komt het na verloop van tijd wel goed en wordt je hartslag constanter.
Marieke7323

Bericht door Marieke7323 »

Het lichaam heeft even tijd nodig, dus eerst even inlopen, ik loop 1-2 km warm, dan de training op hartslag en dan zou de hartslag bij hetzelfde tempo langzaam op moeten lopen

groet en veel loopplezier

Marieke
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Bossie, Chretienne,

Als je hartslag alle kanten op gaat dan wordt je hartslag niet goed gemeten.

De meest voorkomende fout is dat de meter niet strak tegen je pols blijft zitten:

In rust blijft je meter rustig aan de pols en is de meting prima, maar zodra je gaat lopen beweeg je je hartslagmeter heftig heen en weer. Doe hem stevig om je pols en dan nog een gaatje strakker, dan zit hij goed.

En als de meting goed gaat dan is het inderdaad verstandig om eerst even in te lopen, zoals Marieke al beschrijft. :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie