halve van eindhoven en nu verder

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
geadehoop

halve van eindhoven en nu verder

Bericht door geadehoop »

Hallo,
Hier zit een tevreden deelnemer, maar wel met een groot vraagteken. Mijn omslagpunt is begin juli vastgezet op 153. Bij een voluit 10km tijd verbeterd naar 54 min, gem hartslag van 157. De halve (mijn eerste :) ) gelopen in 2:01:28, gemiddelde hartslag 157. Dus sneller dan verwacht. Mijn hartslag leek echter niet op de voorgenomen hartslag van rond de 140, zelfs wanneer ik de spanning van de dag meereken. Na de eerste km al op 144. De volgende 14km liep deze gestaag op naar 160. Bij 15 een sprong naar 173 en daarna oplopend naar 181. Ik was zeker niet uitgeput. De laatste 3 km zelfs iets harder gelopen. Op welke hartslag ga ik nu verder trainen? Trainen op 140 voelde wel goed. Ik ben overigens 56 jaar.
RunningRob - Sportrusten

Re: halve van eindhoven en nu verder

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
Als je 10km en een halve marathon loopt met een gemiddelde van 157, dan klopt je omslagpunt van 153 niet. Je omslagpunt is het punt waarop de afvalstoffen in je spieren langzamer worden afgevoerd dan dat ze worden aangemaakt. Dit kun je heel duidelijk voelen. Je kunt dit even volhouden maar zeker geen 10km.

Ik weet niet hoe die 153 is vastgesteld, in een test bij sportrusten? Als dit zo is zou je deze nog een keer voor jezelf kunnen doen. Als het omslagpunt op een hometrainer is vastgesteld, houd er dan rekening mee dat je maximale hartslag, aan de hand waarvan het omslagputnt wordt bepaald, bij hardlopen 10 tot 15 slagen hoger ligt dan bij fietsen.
Wat zou je kunnen doen?
Je zou zelf je eigen veldtest kunnen doen, om je omslagpunt opnieuw te bepalen. Of je gebruikt je opgedane ervaring als nieuw uitgangspunt. Dus bij de training voor de halve marathon ga je richting de 157 als trainingshartslag voor de langer duurlopen. Of iets lager als je dit te zwaar vind. Als je altijd getraind hebt op 140 voorspel ik nog een spectaculaire verbetering van je halve marathon tijd!
geadehoop

Re: halve van eindhoven en nu verder

Bericht door geadehoop »

Hoi, dank je wel voor je reactie. Prettig wanneer er iemand even mee denkt in deze wondere wereld van hartslag en tijden. Ik ga er meer verder.
Plaats reactie