verzuurde benen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Sportmiep
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2019, 07:56

verzuurde benen

Bericht door Sportmiep »

Vandaag was mijn 100ste dag dus de halve marathon gelopen. Het ging best goed alleen kreeg ik vanaf ongeveer 15 km ontzettende vermoeide en verzuurde bovenbenen. Vorig jaar tijdens de hele marathon pas op 35 km last van verzuurde benen. Toen heb ik getraind met een traditioneel schema en ook de langere duurlopen getraind. Nu vraag ik mij af of het toch voor mij beter is om toch lange duurlopen in de aanloop naar de marathon in april in mijn schema op te nemen? Of kan ik de verzuring op een andere manier uitstellen?

Bedankt alvast voor je reactie,

groeten Carmen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: verzuurde benen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Carmen,

Een eenvoudige vraag maar het antwoord is niet eenvoudig te geven. Ten eerste is het vrijwel zeker geen verzuring wat je voelt. Als je wilt weten hoe verzuring voelt ga dan 400 meter voluit rennen (eerst even opwarmen) maar dan echt voluit. Na pakweg 100 meter voel je zeker de verzuring opkomen. Zo voelt verzuring.

Het gevoel wat je beschrijft is op zich niet erg, zolang je je tempo vast kunt houden is er niets aan de hand. Dit is grotendeels ook een mentale kwestie. Hoe zag jouw tempo eruit na 15 km? Ging je tempo sterk naar beneden?
Als je tempo echt naar beneden ging en je kon ook echt niet sneller, dan ben je te snel gestart.

Maar: ik voel het ook, en ik voelde het ook toen ik de marathon heb gelopen met een traditioneel schema...
En ik ken het gevoel ook van de halve, maar ik heb ook geleerd dat je vrijwel altijd toch te tempo wel aardig vast kunt houden.
Het is dus ook vooral een kwestie van ervaring, des te vaker je een afstand loopt, des te beter je aan kunt voelen of het tempo goed is of niet. En je hartslag blijft natuurlijk een handig hulpmiddel daarbij.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie