kleding

Plaats reactie
Inky
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:48

kleding

Bericht door Inky »

Ik ben vanwege burn out klachten gaan hardlopen. Niet alleen lichamelijk voelt het fijn, ook mentaal leer ik omdenken. De kou houdt mij bijvoorbeeld niet tegen. Ik vraag me wel af wat de ervaren hardlopers zoal dragen.
Op 1 jan liep ik in mijn winterbroek, 3 laagse bovenkleding, handschoenen en muts op maar kwam ook een loper tegen in korte broek!
Een kennisje van mij had het over een windstopper, ik draag een jackje van de bristol maar dat houdt niks tegen voor mijn gevoel.

Bij vertrek heb ik het dus ijskoud maar zo halverwege zweet ik me kapot.

Ik ben benieuwd naar jullie tips.

Bedankt, Inge
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: kleding

Bericht door peterde »

Hallo Inge,

Ervaring van kou is afhankelijk van de persoon. Degene die je in januari zag lopen is zeker een ijskonijn :lol:

Voor recreanten geldt eigenlijk onder de 10 graden in het lang.

Meerlaags systeem is wel goed wat jij omschrijft alleen de materialen zijn fout.

Zelf loop ik tot -20 in een 2 laags systeem. Eerste laag thermoshirt met korte mouwen ook een beetje ijskonijn. Het is belangrijk dat het een thermoshirt is en geen T-shirt want die houden vocht vast en voeren het transpiratie vocht niet af. De tweede laag bij mij is een brookx of newline of welk merk dan ook hardloopjack wat moet ademen, hier door is het niet echt wind dicht maar kan het vocht verder naar buiten. Ik vermoed dat het bristoljack niet ademend is
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Plaats reactie