Marathonhartslag

Plaats reactie
Thijs084
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2019, 12:02

Marathonhartslag

Bericht door Thijs084 »

Ik heb een vraag omtrent mijn marathonhartslag die ik moet volgen. Mijn omslagpunt is 183 op basis van mijn PR op de 10Km dit voorjaar (met jullie schema), op de halve marathon deze zomer hield ik een hartslag van 177 aan. Nu loop ik de tempotrainingen van het marathonschema aan 4:30/km met de laatste maand een gemiddelde hartslag rond de 161 en daar bereik ik na 5-6km een maximale hartslag rond 167, welke dan een plateau bereikt. Welke hartslag hou ik dan best aan tijdens de marathon?

Groeten
Thijs
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Thijs,

Normaal gesproken loop je tijdens de marathon ook op de marathonhartslag die je tijdens je training hebt gelopen.

Als je op marathonhartslag hebt getraind vanaf 161, dan zou ik ook starten op deze hartslag en deze mag dan oplopen dat pakweg 166 (maar 167 is ook goed uiteraard), zo rond km 30.
Daarna kun je je hartslag loslaten en hem nog verder op laten lopen als je daar de energie nog voor hebt.

Maar als je op marathontempo hebt getraind (dat maak ik een beetje uit je bericht op), dan kun je uiteraard ook op dit tempo je marathon proberen te lopen.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie