Afgelopen zondag mijn eerste marathon gelopen in Berlijn. En ik heb genoten! Het schema is mij prima bevallen (al vaker toegepast voor de halve). Uiteindelijk gefinished in 4:34.
Wel heb ik een vraag. Ik heb vanaf km 7 al niet meer in een vooraf bepaalde hartslagzone gelopen. Mijn max marathonzone was 159-167. Omslagpunt bepaald mbv Koen in Deventer dit jaar. En echt maximaal gegaan bij de 10 km voluit trainingen, ik kwam niet onder 52 minuten uit. Ik liep na 7 km al met een hartslag van rond de 170 en dit liep nog op tot stukken 179. Alle trainingen met hetzelfde horloge gelopen, en dit gaf altijd een consistent beeld. Qua tempo liep ik beneden verwachting, ik hoopte op een eindtijd van onder de 4:20.
Aangezien ik me prima voelde heb ik mijn hartslag al vrij snel losgelaten en me daar niet druk om gemaakt. Maar toch vraag ik me af waarom mijn hartslag zo hoog was bij een laag tempo, dit heb ik nog geen training gehad. Bij mijn laatste trainingen liep ik rond de 6.05 min/km met een hartslag onder de 160. En hoe kan ik een volgende keer mijn hartslag wel als ‘kompas’ gebruiken als weersomstandigheden daar om vragen bijvoorbeeld. Als omstandigheden het toelaten, wil ik wel die snellere marathon lopen, die er in principe ook in zou moeten zitten.
Overigens was hoofddoel: lekker lopen zonder te veel ongemakken. dat is gelukt