Halve marathon over 6 weken

Plaats reactie
Lienemien
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:50

Halve marathon over 6 weken

Bericht door Lienemien »

Na een peesplaatblessure in april/mei en sinds 2 maanden voetklachten agv een doorgezakte voet, heb ik mijn trainingen op een laag pitje gezet. In de vakantie heb ik (met een sportzool) een paar keer korte afstanden (5, 6 a 7 km) gelopen en vanmorgen 8 km in een rap tempo. Deze ging boven verwachting goed!
Ik had me begin dit jaar opgegeven voor de halve van Haarlem - 29 september a.s.) en ben eigenlijk van plan om het 100 dagen programma te gaan volgen. Dit 100 dagen heb ik niet en begin maandag in week 9 :x Is dit te doen met mijn jarenlange ervaring en basis conditie? Moet is het programma exact volgen of kan ik ook tussentijds trainingen op de club volgen (dit qua afstand overeen komen)? Kom maar op met jullie tips !!
(en uh gaat die halve niet, de 10 km is uiteraard een goed alternatief)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon over 6 weken

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lienemien,

Ik vind dit wel een lastige vraag...

Normaal gesproken, als je al een behoorlijke basisconditie hebt mag een halve geen probleem zijn, alhoewel het wel al snel is. Je kunt proberen in week 9 te beginnen. Als je dit vol kunt houden (lees: geen verschijnselen van overtraining hebt, stabiele rusthartslag) dan heb je dit binnen 1 à 2 weken wel door. ;)

Als je traint op de club kun je de training "Vogels kijken" inruilen voor de training op de club.

Laat je weten hoe het gaat?

Blijde groet,
Rob
Lienemien
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:50

Re: Halve marathon over 6 weken

Bericht door Lienemien »

Vanavond 9,5 km bij de club gedaan, had eigenlijk 8 moeten zijn. Rustig gelopen en prima hardslag. We kijken de komende weken aan en houd je op de hoogte 👍🏼
Lienemien
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:50

Re: Halve marathon over 6 weken

Bericht door Lienemien »

Goedemorgen! Tot dusver alles onder controle. Ik volg het schema van internet, die kan ik nl in Word bijhouden https://www.sportrusten.nl/wp-content/t ... rathon.pdf
Deze wijkt wel iets al van het schema in het boek "de hardloop revolutie". Maakt dat wat uit? Of gaat het juist om de variatie in de trainingen?

En tot horens maar weer :D
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon over 6 weken

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lienemien,

Ik heb niet alle boeken en schema's in mijn hoofd, ;) maar als je doelt op de weekindeling dan ben je hier vrij in. In het online schema kun je ook zelf de dagen bepalen. Het gaat inderdaad om de variatie in trainingen EN dat je de rustdagen en rustdagen evenwichtig afwisselt.

Blijde groet,
Rob
Lienemien
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:50

Re: Halve marathon over 6 weken

Bericht door Lienemien »

Top! Dan heb ik mijn zaakjes goed voor elkaar. Bedankt :P
Plaats reactie