lage hartslag en laag tempo t.o.v. eerdere halve marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
SdeJonge

lage hartslag en laag tempo t.o.v. eerdere halve marathon

Bericht door SdeJonge »

Ik heb in mei 2019 mijn eerste halve marathon (Leiden) gelopen in 1:56:43. Mijn hartslag liep hierbij op van 182/min naar 201/min en tempo liep van 5:14/km naar 5:47/km. Blij met het resultaat, wel behoorlijk stuk gegaan en nu wil ben ik begonnen met het Sportrusten programma als experiment, nu op dag 18.

Mijn omslagpunt ligt bij 188/min, dus dan zou mijn halve marathon hartslag op 162-170 (laag) of 167-175 (hoog) liggen. Op dit moment loop ik ongeveer 6:14/km op die hartslag. Ik kan me niet voorstellen dat ik richting mijn vorige marathontempo ga komen met deze hartslag.

Is het "de bedoeling" dat ik bij het vogeltjes kijken nog langzamer loop dan het halve-marathon-tempo? Of is het geen ramp als het toch wat harder is? Als je de uitademing maar kunt verlengen.

Ik vind het leuk om het schema (combinatie hardlopen en ademhalingsoefeningen) te volgen, mijn tijd op de halve marathon is niet van groot belang maar die 1:56 blijft toch in het achterhoofd :-)
RunningRob - Sportrusten

Re: lage hartslag en laag tempo t.o.v. eerdere halve marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Als je traint op halve marathonhartslag moet je ook ongeveer lopen op halve marathontempo. Dus bij jouw ongeveer 5:30min/km als ik je tijden zo zie.
Dus als je 6:14min/km loopt, dan ga je beduidend te langzaam. Je hartslag was tijdens de halve marathon ook een stuk hoger, alhoewel het (in mijn herinnering) wel bloedheet was die dag.

Je kunt eens een training doen op 5:30min/km en kijken wat dan je hartslag is? Laat maar even weten, dan kijk ik even hoe we je trainingshartslagen aanpassen.
SdeJonge schreef: 09 aug 2019, 09:57 Is het "de bedoeling" dat ik bij het vogeltjes kijken nog langzamer loop dan het halve-marathon-tempo?
Nee, vogels kijken doe je op gevoel, dus hier hoort geen voorgeschreven tempo bij. Af en toe raken mensen helemaal in paniek als we dit zeggen, vandaar dat je hier en daar een hartslagzone tegenkomt als indicatie, maar dat mag je van mij vergeten en gewoon lekker ontspannen lopen, zonder op je meetapparaten te kijken :)

Blijde groet,
Rob
SdeJonge

Bericht door SdeJonge »

Beste Rob,

Bedankt voor de reactie. Ik heb nu twee trainingen geprobeerd op 5:30 te lopen maar dit was nog best lastig. Ik loop rond de 5:10/5:15 of 5:50/5:55.
Ik heb 5 km met tempo 5:11/km gelopen met hartslag 182/min en een 6km met gemiddeld tempo 5:32/km op gem hartslag van 178/min. Bij die laatste loop begon ik iets te hard en eindigde ik wat langzamer.

Groeten Suzan
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Suzan,

Dank voor je antwoord. Als ik je hartslagen en tijden zo zie dan schat ik zo in dat je ongeveer 7 a 8 slagen op mag tellen bij je trainingshartslagen.

Kun je dat eens proberen en kijken hoe dat gaat? Laat het gerust weten als je nog twijfelt.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie