Hoi!
Alweer een paar weken geleden rende ik de halve marathon van Leiden met het sportrustenschema. Ik wil graag nu werken aan een snellere 10 km maar ik vind het wel fijn om volgens een schema te werken. Ik wil daarom opnieuw het 100-dagenschema aanschaffen, maar welke raden jullie mij nu aan? Ik wil een PR neerzetten op de 10 km en ik wil uiteindelijk in november ook mijn PR op de 15 km (zevenheuvelenloop) aanscherpen. Ik vind het wel fijn om tot 10 km te rennen, dus moet ik dan weer voor het schema van de halve gaan? Ik wil alleen nu 3 x per week trainen in plaats van 4 keer.
Ik hoor graag tips voor welk schema ik het beste kan gaan!
Groetjes Eveline
Op naar de 200?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Op naar de 200?
Hoi Eveline,
Je kunt het schema van de 10 pakken, en dan 1 training in de week echt hoog D3 lopen. Dit schema gaat al uit van 3 keer in de week trainen.
Maar je wilt liever wat langere afstanden lopen dus dan kun je de halve doen. Ik zou dan de training op hoge marathonhartslag laten vervallen en de intensieve training op je omslagpunt (proberen) te lopen. Als dat je tegen (gaat) staan, doe dan deze training als interval. tweederde snel, éénderde rustig. Dus bijvoorbeeld 500 meter snel, 250 meter langzaam. En als je dan bijvoorbeeld 3km moet trainen herhaal je dat 4 keer.
Doe de intensieve stukken dan ook echt voluit. Dit mag tot boven je omslagpunt als je dat haalt.
Blijde groet,
Rob
Je kunt het schema van de 10 pakken, en dan 1 training in de week echt hoog D3 lopen. Dit schema gaat al uit van 3 keer in de week trainen.
Maar je wilt liever wat langere afstanden lopen dus dan kun je de halve doen. Ik zou dan de training op hoge marathonhartslag laten vervallen en de intensieve training op je omslagpunt (proberen) te lopen. Als dat je tegen (gaat) staan, doe dan deze training als interval. tweederde snel, éénderde rustig. Dus bijvoorbeeld 500 meter snel, 250 meter langzaam. En als je dan bijvoorbeeld 3km moet trainen herhaal je dat 4 keer.
Doe de intensieve stukken dan ook echt voluit. Dit mag tot boven je omslagpunt als je dat haalt.
Blijde groet,
Rob