Waarom geen tussendoortjes?

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
KIGO
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 apr 2019, 07:36

Waarom geen tussendoortjes?

Bericht door KIGO »

Hoi hoi,
Ik lees nergens waarom er geen tussendoortjes wordt aangeraden? Ik zou graag willen waarom?
Ik neem normaal gezonde tussendoortjes zoals een gekookt ei, paprika, wortels of appel.
Waarom is het beter om me tijdens een maaltijd voller te eten en dan geen tussendoortjes te nemen, waardoor juist de neiging om een minder gezond tussendoortje te nemen op de loer gaat liggen omdat de tijd tussen de twee maaltijden groot is.

Ik hoor het graag.

Gr. Kim
Mavi
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2019, 09:25

Re: Waarom geen tussendoortjes?

Bericht door Mavi »

Hier heb ik ook last van, vooral s ochtends. Omdat ik vaak vroeg op moet (5 uur / half 6) ontbijt ik vroeg rond 6u, en dan krijg ik rond 9/10 uur vaak trek. Kan ik dan alvast wat rauwkost nemen? Of beter toch proberen te rekken tot aan de lunch?
janines
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:52

Re: Waarom geen tussendoortjes?

Bericht door janines »

Als ik na het nuchter sporten pas tegen 10 u onbijt, dan neem ik aan dat de lunchtijd verschuift? en daarmee ook het diner?
Wendyk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2019, 13:51

Re: Waarom geen tussendoortjes?

Bericht door Wendyk »

De reden waarom je geen tussendoortjes mag eten is de werking van de bloedsuikerspiegel en de insulinespiegel. Zodra je iets eet gaat je bloedsuikergehalte omhoog. Als reactie hierop produceert het lichaam meer insuline. Die insuline zet de suiker (glucose) om in energie, het overschot wordt opgeslagen als glycogeen in de spieren. Hier zit echter een grens aan. Al het overige wat niet als glycogeen opgeslagen kan worden, wordt opgeslagen als vet. Door binnen zo'n drie à vier uur weer te gaan eten - hoe miniem ook - blijft je bloedsuikergehalte hoog en kom je niet in de vetverbranding terecht. Je kunt daarom beter drie steviger maaltijden eten waarmee je zo'n vier uur kunt overbruggen tot de volgende maaltijd, dan om de twee uur.
janines
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:52

Re: Waarom geen tussendoortjes?

Bericht door janines »

Dank voor je uitleg Wendy.
Mag thee wel tussendoor? Ik ben een echte theeleut
Wendyk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2019, 13:51

Re: Waarom geen tussendoortjes?

Bericht door Wendyk »

Ja hoor, zolang je er geen suiker of honing of iets dergelijks in doet.

Ik zelf houd erg veel van kruidenthee,naar op zijn tijd ook van gewoon zwarte thee. Thee getrokken van gemberwortel en verse salie is vooral heerlijk na een rondje hardlopen.

Groetjes, Wendy
janines
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:52

Re: Waarom geen tussendoortjes?

Bericht door janines »

Dank Wendy:) ik drink altijd thee zonder suiker, ook verse kruidentheeën, of van verse gember of munt. Mjammie.
Jouw variant van gember met salie kende ik niet. Ik hebsalie id tuin, dat komt goed uit! Thx!
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Waarom geen tussendoortjes?

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Geweldige reacties! Klopt helemaal! TOP!
Plaats reactie