heb m'n 21k op hoge HR gelopen... en wat moet ik nu?

Plaats reactie
Didi
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2018, 13:24

heb m'n 21k op hoge HR gelopen... en wat moet ik nu?

Bericht door Didi »

Hoi hoi

Afgelopen augustus heb ik m'n eerste 21k gelopen met het sportrusten schema en heb genoten! Eindtijd 2 uur 6 minuten, op een bergachtig parcours op 2100 m hoogte hier in Colombia, hoewel de voorspelling van de trainingen 2 uur 16 minuten was.

Mijn snelste 10k was 55 minuten, HR 177. In mijn training merkte ik dat ik tot een HR van 160 kon lopen zonder vermoeid te worden. Hier was Rob het ermee eens dat dat ok was (al gaf de tabel een lagere halve marathon HR aan).
Dus... mijn plan was om het rustig aan te doen, niet boven de 160 te lopen. Het parcours was 2 rondjes van 10.5 k, dus halverwege kon ik bijstellen indien nodig... etc.

Om een lang verhaal kort te houden: Al bij de eerste klim was het onmogelijk om de hartslag 160 aan te houden, wilde niet wandelen dus besloot op gevoel verder te gaan en zien waar het schip zou stranden. Eind resultaat: 2:06:35 en een gemiddelde hartslag van 174.

Dus.... ik moet sneller kunnen op de 10k... en mijn omslagpunt zal dan wel niet 177 zijn...

Na een paar maanden niet te hebben getraind door reizen en andere omstandigheden, ben ik weer begonnen, maar ik weet niet wat nu aan te houden?!
Ben nog niet fit genoeg om nu even 10k te lopen, in een paar weken wel... maar ik zou graag beter begrijpen waar mijn nummers zo ongeveer zouden moeten zijn?!

Vriendelijke groet,
Didi
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: heb m'n 21k op hoge HR gelopen... en wat moet ik nu?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Didi,

Gezien de tijd van 2h06 op de halve, verwacht ik een tijd onder de 54 minuten op de 10km, op een mooi vlak parkoers zou dat dus nog sneller moeten kunnen :) Maar op zich

Maar als ik je gemiddelde op de halve (174) even terug reken naar je omslagpunt, met de tijd van 2h06 die ge gelopen hebt, kom ik op een omslagpunt van 190. En dat lijkt me veel te hoog. En dat heeft denk met name te maken het het parkoers en de hoogte.

Maar 177 lijkt me ook aan de lage kant, ook omdat je gezien je halve marathontijd wel sneller kunt op de 10km, dus ik vermoed dat je omslagpunt zo rond de 183 zal liggen.

Succes met het vervolg!

Blijde groet,
Rob
Didi
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2018, 13:24

Re: heb m'n 21k op hoge HR gelopen... en wat moet ik nu?

Bericht door Didi »

Hoi Rob

hartstikke bedankt voor de antwoord...

wow... 183... dat wordt nog zwoegen om dat een uur vol te houden... of iets minder dan 54 minuten dus, want nu ben ik toch wel geprikkeld om die 10k tijd aan te scherpen! ;)

Bedankt voor de motivatie!

saludos!
Didi
Plaats reactie