Aantal passen versus aantal ademhalingen

Plaats reactie
Krekelaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2015, 07:05

Aantal passen versus aantal ademhalingen

Bericht door Krekelaar »

Ik heb 3 weken lang ademhalingsoefeningen in rust gedaan. Het ging me vrij gemakkelijk af om zittend van 11 naar 6 ademhalingen per minuut te gaan. Deze week ben ik begonnen met oefeningen tijdens het hardlopen.
Ik heb jarenlang 2 passen in en twee passen uit geademd. Beviel me prima. Ik hoorde wel eens lopers praten over ademhaling maar ik dacht altijd: "don't fix it if it ain't broken". Geïnspireerd door sportrusten ben ik nu dus toch aan de slag gegaan.
Bij een rustig tempo lukt het me nu 2 in en 4 uit te doen, bij een wat hoger tempo 2 in en 3 uit. Nu las ik ergens in een blogje dat ik wellicht naar 3 in en 5 uit zou moeten kunnen. Dit lijkt me haast onmogelijk.
Ik ben in het algemeen benieuwd naar reacties. Mijn specifieke vraag is: wat is de samenhang met je 'kadans', dwz aantal stappen per minuut. Mijn kadans ligt tussen 160 en 170. Het blijft lastig deze omhoog te krijgen.

Ik ben trouwens een redelijk ervaren lopers (4 marathons) met een lage hartslag (47 in rust)
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Aantal passen versus aantal ademhalingen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Krekelaar,

Ik ben benieuwd naar de reactie van andere lopers. Maar 2 in 4 uit en 2 in 3 uit is prima!

Loopse en groet,

Koen de Jong
Krekelaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2015, 07:05

Re: Aantal passen versus aantal ademhalingen

Bericht door Krekelaar »

Bedankt voor ue reactie, Koen, ik blijf gewoon experimenteren - wat goed voelt zal een automatisme gaan worden, verwacht ik / hoop ik.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Aantal passen versus aantal ademhalingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Beste Krekelaar,

Ik heb eigenlijk precies dezelfde ervaring. Ik loop mijn snelle loopjes en prestatielopen 2 in 2 uit. Tijdens trainingen 2 in en 3 of 4 uit. Ik heb ook geprobeerd tijdens het vogels kijken of tijdens het naar huis lopen na een training 3 in en 3 of 4 uit te doen. Maar op een gegeven moment voel ik me toch onprettig. Met het sportrusten programma en 2 in 2 uit heb ik toch een aantal PRs weten te verbeteren, dus veel beter zal het denk ik niet worden met een andere ademhaling :-)
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Aantal passen versus aantal ademhalingen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dank voor je reactie Rob, goed om te lezen! Loopse en groet, Koen
Meautje
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2015, 08:13

Re: Aantal passen versus aantal ademhalingen

Bericht door Meautje »

Vanaf dag 1 (van de 100), ben ik begonnen met 3 in 5 uit... Gaat echt heel goed.
Ik adem 3 passen in door mijn neus, 5 passen uit met getuite lippen. Ik vind het echt heel prettig, je komt in een soort trance. Weet niet wat de mensen die in mijn buurt lopen hiervan vinden..haha.
Succes in ieder geval, je zult zien dat het echt prettig loopt. Zeker als je controle hebt over je ademhaling kun je je hartslag omlaag krijgen, tenminste, dat is mijn ervaring..
QuaySo
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2015, 11:34

Re: Aantal passen versus aantal ademhalingen

Bericht door QuaySo »

Ik weet niet wat mijn kadans is, maar tijdens een normaal rondje loop ik met 2 passen in- en 6 passen uitademen. Als er "vogels kijken" op het programma staat, kan ik een veel langere uitademing aanhouden. Dan wordt het vaak 2 in en 8 of 10 uit. Alleen bij heftige inspanning (berg op) of extreme hitte red ik het niet om deze ademhaling vast te houden.

Ik adem in de de neus en adem uit door mijn lippen te tuiten. Dat werkt voor mij het best.
zerline
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jun 2015, 16:52

Re: Aantal passen versus aantal ademhalingen

Bericht door zerline »

Ik was ook happy met 2 - 2 ademhaling maar besloot om toch maar eens te experimenteren met langer uitademen. Nu doe ik 2 - 3 of 2 - 5, al naar gelang het tempo. Dat bevalt me echt beter en ik hoef er nu ook niet meer over na te denken. Wanneer ik echt voluit loop, dan val ik wel terug op 2 - 2.
Ook heb ik mijn cadans weten op te schroeven naar ca. 180, ook dit bevalt erg goed. Was ook even wennen maar het moment dat ik er niet bij na moest denken, kwam eigenlijk ook als sneller dan verwacht.
Plaats reactie