Ik heb een vraag. Zaterdag begint de training voor de marathon van Rotterdam. Ik heb afgelopen weken al geoefend met lopen op marathonhartslag (hoge en lage) en intensieve trainingen. Het lukt niet om te lopen om lage marathonhartslag (omslagpunt van 183 en 10K tijd van 52min). Ik heb eerder halve marathons gelopen in 1.48 en 1.54 heb het idee dat mijn hartslagen te laag zijn. Kan dit kloppen?
Ik heb meerdere keren rond de 10 K gelopen en met een gemiddelde hartslag van 155 en tijd gelopen van 6:18/6:21 min/km. Deze tijden zijn een stuk langzamer dan wat ik normaal bij een lekker trainingsrondje loop.
Ook de hartslag bij intensief lijkt laag. Ook dan heb ik het idee dat ik continu in moet houden om niet te hard te gaan lopen om te voorkomen dat mijn hartslag te hoog wordt.
Graag jullie advies of ik inderdaad moet oefenen met langzamer lopen of dat ik iets aan mijn hartslag kan/moet veranderen.
Groeten Vivi
traag lopen op marathon hartslag
- RunningRob - Sportrusten
Re: traag lopen op marathon hartslag
Hoi Vivi,
Ik zie wel dat je halve marathon erg snel is ten opzichte van je 10km tijd, met andere woorden: je kunt gewoon nog een stuk sneller op de 10k.
Als ik je tijden bereken aan de hand van je halve marathontijd, zou je 48 minuten op de 10 moeten kunnen lopen.
In dat licht bekeken zijn zullen je trainingshartslagen voor de hele aan de lage kant zijn. Start het schema eens met 48 minuten voor de 10k, dan komen de hartslagen beter uit voor de hele marathon.
Blijde groet,
Rob
Ik zie wel dat je halve marathon erg snel is ten opzichte van je 10km tijd, met andere woorden: je kunt gewoon nog een stuk sneller op de 10k.
Als ik je tijden bereken aan de hand van je halve marathontijd, zou je 48 minuten op de 10 moeten kunnen lopen.
In dat licht bekeken zijn zullen je trainingshartslagen voor de hele aan de lage kant zijn. Start het schema eens met 48 minuten voor de 10k, dan komen de hartslagen beter uit voor de hele marathon.
Blijde groet,
Rob
Re: traag lopen op marathon hartslag
Hoi Rob,
Vandaag gelopen op hoge hartslag passend bij 48 min op 10K. Dit liep n stuk lekkerder.
Blijft wennen om te lopen op hartslag (ga snel te hard/hoog) maar nu gemiddelde tijd gelopen van 6 min/km.
Hier komende weken mee aan de slag en hopen dat steeds makkelijker wordt om te lopen op hartslag
.
Groet vivi
Vandaag gelopen op hoge hartslag passend bij 48 min op 10K. Dit liep n stuk lekkerder.
Blijft wennen om te lopen op hartslag (ga snel te hard/hoog) maar nu gemiddelde tijd gelopen van 6 min/km.
Hier komende weken mee aan de slag en hopen dat steeds makkelijker wordt om te lopen op hartslag
Groet vivi