Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
FlorisV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mar 2017, 14:12

Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door FlorisV »

Hoi,

De halve marathon van Eindhoven is nu anderhalve week geleden, inmiddels train ik om de Zevenheuvelennacht van 7 km met mijn echtgenote te gaan lopen. Weer een hele andere uitdaging: echt op tempo ipv duur.

Wat me opvalt: ik loop véél harder en makkelijker in de weken na een evenement. Vandaag ging ik vogels kijken en liep ik gewoon moeiteloos sneller dan mijn hm tempo van de afgelopen weken! Vorig jaar had ik hetzelfde: heel moeizaam tijdens de halve, 3 weken erna tijdens een trainingsronde op zondagochtend ging het zo lekker dat ik ben doorgelopen tot 21,1 km in een dik pr, zelfs zonder drinken onderweg of extra koolhydraten vooraf.

Met andere woorden: mijn piekmoment ligt duidelijk te laat :lol:

In het voorjaar liep ik dit jaar ook een halve, door blessures en ziekte had ik toen een matige en rommelige voorbereiding. In de week voor het evenement heb ik doorgetraind om te weten of ik überhaupt wel een halve kon lopen. Resultaat: ik liep heerlijk tijdens het evenement.

Kan het zo zijn dat de rustweek met twee korte loopjes en koolhydraten stapelen bij mij averechts werkt? Ik snap er niets van.. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?

Hartelijke groet,
Floris
JW76
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2017, 15:28

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door JW76 »

Ha Floris,

Interessant verhaal over je piekmoment:-). En ik had min of meer dezelfde vraag afgelopen week (in de aanloop naar Adam). De 12 min loopjes voelde matig aan in vergelijking tot de weken ervoor. Voor mijn gevoel deed ik een stapje terug in mijn tempo.

Aan de andere kant was afgelopen zondag de 21,1 km fysiek goed te doen en ik vraag me af of ik hetzelfde zou hebben als ik normaal getraind had. Maw ik denk dat de rustig zeker goed heeft gedaan voor het herstel van mijn lichaam. Maar goed, ieder mens is anders dus wie weet is dit jouw race-strategie voor succes8-)!

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Floris,
FlorisV schreef:Met andere woorden: mijn piekmoment ligt duidelijk te laat
Dat is niet helemaal zo ;)
De supercompensatie die je na elke training hebt, heb je in versterkte mate na een hele of halve marathon. Als je goed herstelt hiervan, is de lichaam daarna weer in staat ietsje verder / sneller te gaan. En daarom ging die training zo goed :)

Ik hoor ook wel eens dat mensen een PR lopen op de 10, enkele weken nadat ze een marathon hebben gelopen.

Wel even een waarschuwing:
Nu is het wel zo dat je nu niet moet denken dat je b.v. een maand na een marathon weer een marathon kunt lopen. Het advies is om dit te beperken tot 2 per jaar.
FlorisV schreef:Kan het zo zijn dat de rustweek met twee korte loopjes en koolhydraten stapelen bij mij averechts werkt?

Dat geloof ik niet direct, ik denk dat het meer "de vorm van de dag" is. Ook de omstandigheden (wwer, parkoers) kunnen een rol spelen, en hoe ontspannen je aan de race begint.

Blijde groet,

Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Floris,
JW76 schreef:De 12 min loopjes voelde matig aan in vergelijking tot de weken ervoor.
Dit herken ik wel een beetje. Bij de langere duurlopen vindt ik het meestal prettig worden na zo'n 5 tot 7 km. En dat red je nu eenmaal niet in 12 minuten.... ;)

Blijde groet,

Rob
FlorisV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mar 2017, 14:12

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door FlorisV »

RunningRob - Sportrusten schreef: Ik hoor ook wel eens dat mensen een PR lopen op de 10, enkele weken nadat ze een marathon hebben gelopen.
Rob
Ik geloof je meteen! Ik heb net bij de intensieve training mijn 5k PR met meer dan een minuut aangescherpt, dat kun je dus wel supercompensatie noemen :D
RunningRob - Sportrusten schreef: Wel even een waarschuwing:
Nu is het wel zo dat je nu niet moet denken dat je b.v. een maand na een marathon weer een marathon kunt lopen. Het advies is om dit te beperken tot 2 per jaar.
Rob
Ik heb nog nooit een hele marathon gelopen, misschien volgend jaar. Ik twijfel nog of ik echt wel zin heb om zo'n vier uur achter elkaar te gaan hardlopen. En op de halve marathon heb ik nog genoeg uitdaging. Die kun je toch wel vaker doen, 1x per 2/3 maanden of zo?

Hartelijke groet,
Floris
FlorisV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mar 2017, 14:12

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door FlorisV »

En vanochtend op lage HM hartslag mijn 10k PR ook verbeterd :) volgende week maar weer eens eentje voluit doen!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Haha :D

Succes!

Blijde groet,

Rob
FlorisV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mar 2017, 14:12

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door FlorisV »

Twee minuten van mijn 10k PR af vanochtend :) Ik kwam gemiddeld niet eens aan mijn omslagpunt (3 slagen eronder) maar heb niet het idee dat ik ergens nog sneller had gekund.

Blij met alle progressie dank zij de sportrusten methode!
FlorisV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mar 2017, 14:12

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door FlorisV »

Om deze nog maar een keer te pushen na vorig jaar: ik heb dit weekend opnieuw een PR gelopen tijdens een training, na een -ietwat tegenvallende- wedstrijd 3 weken terug.

Volgens mij moet ik in de voorbereiding naar een volgende halve marathon er maar gewoon alvast eentje lopen in de weken voor het daadwerkelijke evenement :lol:
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door jleeuwer »

Grappig, ik heb dezelfde gedachte gehad, maar nog niet echt aangedurfd.

Misschien zou het volgende voor mij wel kunnen werken:
- 10km trainingswedstrijd op 90-95% (misschien mag je wel op 100% finishen, maar misschien toch ietsje conservatief de 1e helft lopen)
- 4-8 dagen minder intensief trainen (taper)
- 10km wedstrijd op 100% (pieken)

Dit ga ik misschien wel eens uitproberen. Overigens denk ik dat die "trainingswedstrijd" niet langer moet zijn dan 10km, want ik heb het gevoel dat daarbij wat meer spierschade kan optreden, en daar heb je denk ik geen profijt van een weekje later :D

Een andere optie zou kunnen zijn om als trainingswedstrijd een 5km (bijna) voluit te lopen?
FlorisV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mar 2017, 14:12

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door FlorisV »

Ik durf een supercompensatie experiment de volgende keer wel aan. In maart loop ik de volgende halve marathon op een evenement, ik ga gewoon eens proberen om een week of drie ervoor ook al een snelle halve marathon tijdens een training te lopen.

Met de afstanden die ik wekelijks loop (30-35 km) ben ik niet zo bang voor overbelasting. Ik loop in het weekend sowieso meestal 14-18 km zonder problemen. Aan de hand van mijn rusthartslag een paar dagen extra rust nemen werkt nu eigenlijk altijd prima na een halve marathon. Doe ik dan gewoon ook, keertje vogels kijken laten schieten.

En werkt het niet, dan niet. Weten we dat ook weer :lol: .

Ik hou jullie hier wel op de hoogte!
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Is rust in de laatste week voor evenement altijd goed?

Bericht door jleeuwer »

En? Heb je het experiment gedaan?

Ik nog niet. Ik moet toegeven dat ik een wedstrijd ook mentaal vaak best pittig vind. Dus ik ben er dan niet zo happig op om vrij kort na elkaar weer volle bak te gaan.

Overigens besprak ik dit met een hardloop-vriend en die herkende dit verhaal ook. In de periode kort na een halve marathon wedstrijd zag hij ook een tijdelijke supercompensatie.
Plaats reactie