Verschil pauze na inademen versus uitademend

Plaats reactie
BJ

Verschil pauze na inademen versus uitademend

Bericht door BJ »

Er zijn ademhalingsoefeningen met een pauze na inademen in plaats van na de uitademing. Waarom is dit en maakt dit verschil voor het te bereiken effect? Kun je bij een pauze na inademing ook meer klachten krijgen?
RunningRob - Sportrusten

Re: Verschil pauze na inademen versus uitademend

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

De ademhalingsoefeningen bij Sportrusten doen we om je aan te leren rustiger, niet te snel te ademen.
Een aantal jaren geleden was het advies dan ook niet om te pauzeren tijdens het ademen, maar om de uitademing te verlengen. De gasuitwisseling vindt plaats tijdens de uitademing.

In de praktijk blijken veel mensen moeite te hebben met het verlengen van hun uitademing. Ze ademen te lang (geforceerd ver) uit of voelen zich ongemakkelijk. Daarom is de aanwijzing verandert door niet langer uit te ademen maar te pauzeren na het uitademen. Daar is de pauze vandaar gekomen.

Tijdens het pauzeren na het uitademen zijn alle spieren ontspannen. Je ademhalingsspieren zijn volledig in rust. Dat is niet het geval als je pauzeert na het inademen. Dan moet je juist je spieren aangespannen houden en ben je dus niet volledig ontspannen.

Ik weet niet waarom je zou moeten pauzeren na het inademen, ik kan me niet voorstellen dat je meer klachten zou krijgen. Maar ik denk wel dat het effect wat we bij Sportrusten voorstaan, dus het aanleren van een ontspannen ademhaling lastiger gaat door te pauzeren na het inademen.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie