Waarom lukt lopen in D2 niet?

Plaats reactie
Juut1978
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2017, 07:53

Waarom lukt lopen in D2 niet?

Bericht door Juut1978 »

Ik heb afgelopen zomer bij de sportcardioloog en sportarts allerlei testen ondergaan ivm een torenhoge hartslag bij het hardlopen...pieken van 211 slagen per minuut bij interval trainingen en meestal finish ik met loopevenementen na een eindsprintje ook met een hartslag tussen de 205 en 210...ik voel me dan dus ook niet goed, duizelig en misselijk.
Ik heb bij de sportarts een fietstest gedaan om te kijken wat mijn hart precies doet en voor het berekenen van mijn omslagpunt. Mijn hartslag stijgt heel snel en mijn omslagpunt ligt op de fiets op 182 en zou lopend dus 192 moeten zijn volgens de sportarts.
Nu heb ik mijn zones berekend en ik wil graag trainen in D2. Dan zou ik tussen de 155 en 174 slagen per minuut moeten uitkomen. Mijn hartslag stijgt als een malle boven de 180 en ik krijg hem dan niet naar beneden door het tempo te verlagen. Pas als ik een stukje wandel zakt hij weer. Nu heb ik vanmorgen een rustig loopje gedaan 6.5 km met een gemiddelde snelheid van 7.56/km en de gemiddelde hartslag is 168, de max hartslag 186...toch zag ik tijdens het 'hardlopen' steeds tussen de 178 en 183.
Ik heb een paar korte stukjes gewandeld om de hartslag te laten zakken waardoor het gemiddelde nu dus wel in D2 ligt.
Ter vergelijk...11 maart liep ik een loopevenement 5 km op 6.28/km met een gemiddelde hartslag van 169 en een piek van 205 bij de finish...
Ik snap er niks meer van...ik wil graag gericht in D2 trainen ivm vetverbranding en hoop door wat kilo's te verliezen sneller te kunnen op de 5k en straks de 10k
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Waarom lukt lopen in D2 niet?

Bericht door Marjolein30 »

Misschien is het een idee om korte intervals te doen? Steeds hardlopen totdat je hartslag tot iets van 170 is gestegen, en dan gaan wandelen tot hij weer rond 140 is, dan opnieuw gaan hardlopen tot je hartslag 170 is, etc..

Dat blijven herhalen tot je op een aantal kilometer zit.

Het lijkt me dat je als je dit een paar weken doet, je intervals dan per training steeds iets langer worden (en je dus steeds langer achter elkaar op de goede hartslag (in D2) loopt).

Groetjes, Marjolein
Juut1978
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2017, 07:53

Re: Waarom lukt lopen in D2 niet?

Bericht door Juut1978 »

Hmm dat zou een optie kunnen zijn idd...ik moet er nog wel even bij vermelden dat ik sinds 5 maart koolhydraatarm eet...zou dat invloed kunnen hebben op mijn hartslag?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Waarom lukt lopen in D2 niet?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Juut,

Verleng je je uitademing ook tijdens het lopen? Wanneer het "fout" gaat? Dat is ook een manier om je hartslag naar beneden te krijgen.

En hoe meet je je hartslag, zou het misschien aan de meting kunnen liggen? Verder heb je tijdens de 5km run dus wel in je D2 kunnen lopen...

Blijde groet,

Rob
Juut1978
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2017, 07:53

Re: Waarom lukt lopen in D2 niet?

Bericht door Juut1978 »

Ik loop met een Polar m430 dus ik meet mijn hartslag via de pols. Ik trek het horloge heel strak aan anders geeft hij hele lage hartslag en aan en voel ik aan mijn lijf en ademhaling dat mijn hartslag niet overeenkomt met de waarde die het horloge aangeeft.
Verlengen van de uitademing probeer ik wel maar dat lukt niet altijd. Pauze na de uitademing lukt niet.
En inderdaad bij de 5 km run liep ik gemiddeld gezien wel in D2 maar de 1e km was mijn hartslag 115, 2e km 154, 3e km 192, 4e km 194 en de run moest 5k zijn maar was 4.7 dus hij geeft geen 5e km aan...max hartslag geeft hij 205 aan.
Dus door die lage hartslag in de 1e km kom ik gemiddeld in D2.
Maar ik begrijp dat dat dus al oké is? Als ik na een rondje lopen een gemiddelde hartslag in D2 heb? Ik dacht dat het de bedoeling was om juist zo lang mogelijk te lopen tussen de 155 en 174
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Waarom lukt lopen in D2 niet?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Even over de ademhaling, om misverstanden te voorkomen (mochten die er zijn ;) )
Tijdens het hardlopen kun je je hartslag verlagen door je uitademing te verlengen. Er zijn twee methoden: de eerste is door je stappen te tellen en meer stappen uit te ademen dan in te ademen. Er zijn lopers die dit niet lukt, en deze kunnen de uitademing verlengen door de mond te tuiten tijdens de uitademing.
Je gaat dus niet pauzeren in de ademhaling tijdens het hardlopen. Pauzeren is alleen voor de oefening in rust.

En je had het goed begrepen: het doel is in D2 te lopen, en niet gemiddeld op D2 uit te komen.. Dus als je erover heen schiet dan vertraag je of controleer je je ademhaling om je hartslag lager te krijgen.

Maar om even op je "probleem" terug te komen: ik zou flexibel met de hartslag omgaan. De training in D2 dient te voelen als een stevige training die wel goed vol te houden is. Dus als de training zo voelt, ondanks dat je wat te hoog in de hartslag zit, probeer niet tegen wil en dank je hartslag om laag te krijgen maar loop gewoon verder.

Plezier in de training is ook altijd het belangrijkste!

Blijde groet,
Rob
Peter1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 jun 2018, 15:55

Re: Waarom lukt lopen in D2 niet?

Bericht door Peter1959 »

Hoi Juut,

Las je bericht net. Ikzelf loop met een Garmin. Bij de hartslagmeting op mijn pols waren de aangegeven hartslagwaarden (ook) niet goed. Veel te hoog en heel onregelmatig. Besloten om toch maar een borstband aan te schaffen. Geen spijt van. Nu klopt de HF wel.

PS dit was niet alleen bij mij het geval maar bij meerdere personen in onze loopgroep. Na aanschaffen borstband probleem verholpen.

Succes met trainen!
Plaats reactie