Hoi allemaal,
Ik heb iets heel vreemds meegemaakt. Ik train voor de marathon en afgelopen vrijdagavond ging ik een rondje lopen van 8km op hoge marathonhartslag. (158) dat rondje ging echt heel langzaam. Mijn gemiddelde tempo was 7:05 miniten per kilometer. Tijdens dit rondje vroeg ik me ook nog af hoe ik het moest gaan doen met vogels kijken, want veel langzamer hardlopen gaat bijna niet, dan is het meer snelwandelen.
Afgelopen zondag ging ik weer voor en 8km tempoloop. Dus snel lopen met een hoge hartslag iets onder mijn omslagpunt van 190. Maar wat bleek nou: de eerste 4 km kreeg ik mijn hartslag niet om hoog. Ik liep toen gemiddeld 5:25 minuten per km, met de eerste 2 km een hartslag van 130 en de 2e 2km een hartslag van 150. Dat is dus heel erg onder mijn marathonhartslag, maar wel bijna 2 minuten per km sneller! Hoe dan?!! Na die 4 km schoot mijn hartslag meteen omhoog naar 185 en de laatste 4 km is mijn hartslag ook niet veel lager geworden dan die 185, maar toen liep ik gemiddeld nog steeds 5:25 minuten per kilometer.
Ik ben hier heel tevreden mee, maar hoe kan het dat ik vrijdagavond een rondje loop waarbij mijn hartslag 158 is en mijn tempo 7:05min per km. En dat ik 1,5 dag later gewoon 4km kan lopen in een tempo van 5:25min per km met een veel lagere hartslag?
Zondag liep ik met muziek, vrijdagavond niet. De buitentemparatuur was nagenoeg hetzelfde, mijn rusthartslag was bij beide lopen hetzelfde. Het enige wat ik kan bedenken was dat ik vrijdag heb gewerkt, maar het was rustig dus ik heb toen ook hewoon een best rustige werkdag gehad. Is dit een keer geluk? Of magie? Of zou er een andere reden hier voor zijn?
Blij, maar hoe kan dit?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Blij, maar hoe kan dit?
Sometimes magic happens
Wat je even uit moet sluiten is dat het een meetfout is. Als je hartslag erg fluctueert tijdens een training dan is het waarschijnlijk een meetfout.
Is dit niet het geval dan is het gewoon je dag hebben. Ik merk aan mijzelf ook dat ik 's middags vaak veel beter loop dan 's avonds, dat is dan meestal ergens tussen 19 en 22 uur. Als dan andere omstandigheden ook meezitten (goed uitgerust, op tijd gegeten, lekker weer et cetera) dan kan het verschil best groot zijn.
Blijde groet,
Rob
Wat je even uit moet sluiten is dat het een meetfout is. Als je hartslag erg fluctueert tijdens een training dan is het waarschijnlijk een meetfout.
Is dit niet het geval dan is het gewoon je dag hebben. Ik merk aan mijzelf ook dat ik 's middags vaak veel beter loop dan 's avonds, dat is dan meestal ergens tussen 19 en 22 uur. Als dan andere omstandigheden ook meezitten (goed uitgerust, op tijd gegeten, lekker weer et cetera) dan kan het verschil best groot zijn.
Blijde groet,
Rob