WHM - dag 24 filmpje - zuur of alkalisch?

Plaats reactie
Ruud Dekkers
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2023, 10:32

WHM - dag 24 filmpje - zuur of alkalisch?

Bericht door Ruud Dekkers »

In de video stelt Wim dat je lichaam oxidatie (door stress) tegengaat omdat het alkalischer wordt door de retentie in te lassen.
Maar je bouwt toch CO2 op en je lichaam wordt daardoor dus toch zuur?

Kan iemand dit s.v.p. verduidelijken?

Dankjewel.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: WHM - dag 24 filmpje - zuur of alkalisch?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ruud,

Ik ben geen chemicus maar koolzuurgas is toch vrijwel neutraal en niet een echt zuur?

Wat ik wel weet: waar het omgaat is dat je lichaam reageert op de hoeveelheid CO2 in het bloed. Je bloedvaten verwijden als het koolzuurgehalte hoger wordt, je hart hoeft daarom minder moeite te doen om je bloed rond te pompen en je hartslag daalt. Bij een rustige ademhaling heb je verhoudingsgewijs meer koolzuurgas in je bloed ten opzichte van een onrustige ademhaling.

Je veroorzaakt op deze manier dezelfde reactie die ontstaat als je weer ontspant na een stress situatie.

Bij de oefening die Wim Hof aangeeft doe je in het begin het tegenovergestelde, door de diepe ademhaling onttrekt je de kooldioxide uit je lijf waardoor je bloedvaten vernauwen en je hartslag stijgt. In de adempauze daarna neemt je CO2 weer toe, je bloedvaten verwijden en komt weer in de uithoeken van je lijf, met vaak tintelingen en/of een warm gevoel als gevolg.

Mocht je nog vragen of twijfels hebben hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 02 mei 2023, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud Dekkers
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2023, 10:32

Re: WHM - dag 24 filmpje - zuur of alkalisch?

Bericht door Ruud Dekkers »

Dankjewel Rob!
Plaats reactie