Rusthartslag

Plaats reactie
AnjaZ
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49

Rusthartslag

Bericht door AnjaZ »

Hoi,
Ik ben bezig met "tem je brein". Ik kan op mijn horloge de laagste hartslag zien van het laatste uur. Dus als ik s'morgens wakker wordt kan ik op mijn horloge de laagste hartslag zien van het uur voor ik wakker wordt, is dit ook een juiste meting??? Of moet ik dan 10 minuten ademhalingsoefeningen doen en dan de hartslag checken.

Groetjes Anja
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Rusthartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anja,

Als ik het advies van de sportfysio erop na lees, dan adviseren zij iedere ochtend een minuut lang je pols te tellen en dit te noteren.

En dat lijkt erg op ons advies van eenmaal per dag op een vast tijdstip en onder dezelfde omstandigheden te rusthartslag te meten.

Echter ik was naat aanleiding van je vraag wel nieuwsgierig en heb mijn eigen hartslag van de laatste tijd bestudeerd. En dan blijkt dat mijn laagste hartslag 's nachts eigenlijk ook heel constant te zijn over een langere periode. En als hij hoger is, dan heb ik de dag ervoor een zware training gedaan :)

Dus je kunt dezelfde test ook even voor jezelf doen en je laagste hartslag van je laatste slaapuur gedurende een langere periode noteren en kijken of hier een constant getal uitkomt. Is dit constant, dan lijkt me dit goed bruikbaar, en niet, dan weet je hoe het eigenlijk heurt. :D

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie