Marathon na 4 weken niet mogen trainen

Plaats reactie
Manuela
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2016, 12:42

Marathon na 4 weken niet mogen trainen

Bericht door Manuela »

Afgelopen zondag heb ik aan de marathon van Eindhoven deelgenomen. Het was heel spannend of ik wel kon deelnemen. Op het moment dat ik wist dat ik zou gaan starten was ik helemaal niet zeker of ik hem zou uitlopen. Ik had namelijk al langer vage klachten aan mijn rechtervoet. Al ruim voor aanvang van mijn 100 dagen 2 keer alarm geslagen, maar de klachten waren te vaag om een diagnose te stellen. Tot ik 4 weken voor de marathon een 10 km wedstrijd liep. Na het hardlopen werden de klachten(gevoel van een knikker in mijn hak) zo heftig dat er een echo werd gemaakt. Mijn pees aan de onderzijde van de voet bleek flink ontstoken. Ik moest meteen stoppen met hardlopen. 3 weken op rij kreeg ik shock wave therapie. Ik ging zwemmen en fietsen om mijn conditie op peil te houden. Mijn voet werd ingetaped. 5 dagen voor de marathon had ik na een testrondje van 2 km nog stroomstoten in mijn voet. Van meerdere kanten verklaarden ze mij voor gek dat ik de marathon toch ging lopen. Maar mijn therapeut vond dat ik moest gaan.
Ik stond in het startvak met een hartslag van 117. :shock: Starten op een lage hartslag was dus lastig. Ik startte meteen 2 hartslagen onder mijn intensieve. Maar nog langzamer rennen voelde aan als lopen. Op 7 km kreeg ik ontzettende pijn in mijn linkerknie en dacht ik serieus dit houdt ik niet vol tot de finish. Gelukkig zakte de pijn rond de 14 km. De blessure zelf voelde ik wel maar was niet pijnlijk. Halverwege kreeg ik spierpijn in mijn hele benen, maar vooral de bovenbenen. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam omdat ik de laatste 4 weken niet heb mogen rennen. Maar mijn loopmaatje die ook het sportrusten schema heeft gevolgd, had exact hetzelfde. We voelden ons topfit alleen die benen wilden niet wat wij wilden. De hartslag lag in de tweede helft zo'n 5 slagen p.m. lager, doordat we niet meer zo snel vooruit konden. 6 km voor de finish had ik het idee zeker nog 15 km te kunnen rennen, conditioneel gezien dan. Maar mijn benen waren blij dat dat niet nodig was. Ik heb nu 4 dagen later nog steeds spierpijn maar verwacht dat die morgen wel weg is.
Het was mijn eerste officiële marathon en heb er 4:34,50 over gedaan samen met mijn loopmaatje. We hadden gehoopt op een snellere tijd. Maar gezien de omstandigheden en de onzekerheid over wel of niet (uit)lopen ben ik zeker tevreden.
Vorig jaar heb ik de marathon gerend in 4:15 u. zonder training vooraf. Het was eigenlijk een soort van estafetteloop en ik wilde eens kijken hoe ver ik zou komen. Ik had gegokt op 28-30 km, maar het werden er toen 42,195.
Volgende week heb ik weer een afspraak bij de therapeut ik ben benieuwd. Ik ben in elk geval heel blij dat de pijn na afloop heeeel erg is mee gevallen. Ik kijk uit naar nieuwe poging.
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Marathon na 4 weken niet mogen trainen

Bericht door frans.san37943100 »

Heel erg gefeliciteerd met het resultaat, heel knap.

Maar een kritische noot, je hebt wel het risico gelopen een serieuze blessure op te lopen. Ikzelf (weet niet hoe oud je bent, ik ben 52) kan mijn lichaam allang niet zo 'mishandelen' dan vroeger. Dan word ik onmiddelijk gestraft, van kleine pijntjes tot en met langslepende blessures. Sterker nog, door sportrusten heb ik überhaupt zo ver gekomen dat ik een marathon heb kunnen lopen, eerdere pogingen strandden allemaal.
Manuela
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2016, 12:42

Re: Marathon na 4 weken niet mogen trainen

Bericht door Manuela »

Beste Frans

Ik begrijp jouw reactie helemaal. Ik ben overigens 44. Vanaf het moment dat ik 4 weken voor de marathon bij mijn therapeut kwam, zei hij dat ik de marathon kon/moest gaan doen. Ik had hier zelf heel sterk mijn twijfels over. Ik had verwacht dat het een flinke reactie zou geven door de marathon te gaan doen. Toch ben ik gestart met het idee; als mijn blessure (te) pijnlijk wordt, dan stop ik. Ik ga genieten van de start en alle meters die ik kan afleggen. Dat ik uiteindelijk de marathon toch geheel heb uitgelopen was voor mij dan ook meer dan ik had verwacht. De blessure is door de shock wave en de rust waarschijnlijk beter hersteld dan ik in de gaten had. Als ik van de therapeut een twijfelachtig advies had gekregen, dan was ik niet gestart. Ik sla het advies van een expert (ik mag hopen dat ze dat zijn) niet af.
Plaats reactie