Marathon hartslag laag houden

Plaats reactie
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

Marathon hartslag laag houden

Bericht door SportrustenDemo »

Met veel plezier heb ik de eerste 9 weken training achter de rug. Na de vakantie hoop ik succesvol de laatste 6 weken tot de marathon te volbrengen, en dan op 9 oktober mijn eerste marathon te lopen in Eindhoven.
2 vragen hierover:

1) Kan ik na 3 weken vakantie gewoon de trainingen weer volledig oppakken waar ik gebleven was, (gelijk 12, 6, 7 12) of raden jullie aan het aantal kilometers verspreid over een aantal weken weer op te bouwen?

2) Mijn grootste zorg voor de marathon op dit moment is het laag houden van mijn hartslag. Uit het boek heb ik begrepen dat mijn marathon hartslag 148 is (10 km tijd 59 minuten, veldtest omslagpunt 185) alleen merk ik tijdens de trainingen dat ik de laatste 3 km al heel veel moeite heb, en ontzettend langzaam moet lopen om mijn hartslag niet erboven uit te laten schieten. Hoe los ik dit op tijdens de marathon, aangezien dit momenteel al na 9 km gebeurt?

Alvast dank voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon hartslag laag houden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Melanie,

1) Je kunt het programma gewoon weer oppakken waar je gebleven was. Wil je in je vakantie ook nog lopen?

2) Wat is je tempo dan? Dit zou in de buurt van je marathontempo moeten liggen. Anders zou het kunnen dat je eigenljik nog wel harder zou kunnen op de 10km. Wat hebben je 10km voluit voor tijden / hartslag opgeleverd?

met blijde groet,

Rob
mariekebosmans43775600
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2016, 11:19

Re: Marathon hartslag laag houden

Bericht door mariekebosmans43775600 »

Hoi Rob,

Dank voor je reactie, hier antwoord op je vragen:
(Sorry, zag dat ik was ingelogd met demo account, inmiddels Eigen account aangemaakt)

1) Ik ga naar Sri Lanka, als het even kan ga ik zeker nog een rondje lopen, maar het ligt er net aan of het mogelijk en veilig is in de plaatsen waar ik naartoe ga.

2) Wat is je tempo dan? Dit zou in de buurt van je marathontempo moeten liggen. Anders zou het kunnen dat je eigenljik nog wel harder zou kunnen op de 10km. Wat hebben je 10km voluit voor tijden / hartslag opgeleverd?
Mijn laatste 10 km voluit was 58min40. Hierbij was de gemiddelde hartslag 177. Misschien had het nog net iets harder gekund maar veel meer eigenlijk niet... denk je dat ik de juiste hartslag aanhoud?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon hartslag laag houden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Melanie,

Bij 2 bedoel ik tijdens de training op marathonhartslag, wat is dan je tempo? Dat zou dus in de buurt van je marathontempo moeten liggen.

Je hartslagen lijken wel goed te zijn bepaald. Je veldtest is dan iets hoger dan uit de 10km voluit zou komen. Dus het is wel goed die aan te blijven houden.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie