Marathon lange(re) afstanden trainen

Plaats reactie
Youri
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2019, 10:52

Marathon lange(re) afstanden trainen

Bericht door Youri »

Goedemorgen,

Onlangs heb ik met het 100 dagen schema mijn eerste halve marathon gelopen. Dit schema is naar grote tevredenheid verlopen.
Nu heb ik me ingeschreven voor de Valencia marathon, maar ik zit een klein beetje met het schema in mijn maag.
Ik twijfel enorm tussen het sportrusten schema en een traditioneel schema. Mijn voorkeur gaat uit naar de lange(re) afstanden, omdat ik het gewoon heerlijk vind om te lopen en daardoor neig ik naar een traditioneel schema.
Echter is het vinden van een traditioneel schema met de eisen die ik bij sportrusten heb geleerd niet makkelijk te vinden, denk aan hartslagzone training, gebruik van omslagpunt of überhaupt rekening houden met eerder gelopen tijden.
Uiteraard speelt trouw aan jullie schema ook oprecht een rol.
Mijn concrete vraag is kan ik het 14k schema volgen en verantwoord meerdere lange afstanden inpassen? Een training van 20 à 25 km op zijn tijd zou wel zeer op prijs gesteld worden :D
Zou ik het 14k schema kunnen starten en bijvoorbeeld structureel de afstanden wat ophogen (zonder finish garantie ;) ) Ik begrijp dat dit niet is hoe het schema werkt, maar ik zou graag jullie expertise van hartslagzones trainen etc. combineren met traditionele trainingsafstanden.

Groet Youri
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon lange(re) afstanden trainen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Youri,

Bij het Sportrusten schema loop je voornamelijk op marathonhartslag. Dit is, in vergelijking met de lange langzame duurlopen in het traditionele schema, een veel hoger tempo. Je kan ze in het traditionele schema juist zolang doen omdat ze zo rustig zijn en de belasting daardoor veel minder.

Dus als je de behoefte voelt om langere duurlopen te doen, zou ik zeker je herstel goed in de gaten houden, of ze wat lager in hartslag doen. Wat je ook zou kunnen doen is starten op een lagere hartslag en dan het laatste gedeelte op marathonhartslag.

Let dus goed op je rusthartslag, want je rusthartslag vertelt je dat je goed hersteld.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie