Zones vs. Marathonhartslag

Plaats reactie
mevrouwdewit
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2019, 23:20

Zones vs. Marathonhartslag

Bericht door mevrouwdewit »

Hi,

Heb afgelopen zomer het 100 dagen schema gevolgd in voorbereiding op een halve marathon en wil nu het schema uitproberen voor een hele (1x eerder een hele gelopen, traditioneel schema).

Ik heb het boek De Hardloop Revolutie, dus wil deze keer het online programma skippen. Wel zit ik een beetje in dubio welke hartslagen ik moet volgen voor mijn training.

Omslagpunt 174.
10km tijd 49 minuten.
Marathonhartslag 147 volgens de tabel uit het boek.

Betekent dit dat ik de trainingen in marathontempo dan dus loop op een hartslag van gem. 147?

En wat betekent dit voor de intensieve trainingen? Rond mijn omslagpunt? Of daar juist nog onder blijven, en omslagpunt en hoger bewaren voor de voluit trainingen?

Verder vraag ik me af welke van de maratho tempo trainingen in marathonhartslag hoog en laag loop. In het online programma wordt dit gewoon aangegeven maar in het boek staat dit niet gespecificeerd.

Graag advies 😊
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zones vs. Marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je trainingen op marathonhartslag loop je op hartslag 147, dat klopt. Deze hartslag zit tussen "laag" en "hoog" in uit het online programma.

De aanwijzing voor de marathonzelf is daarom ook iets anders: je start een paar slagen onder je marathonhartslag en deze mag oplopen tot een paar slagen boven je marathonhartslag zo rond km 30. Daarna kun je je hartslag loslaten en op gevoel verder gaan.

De intensieve training kun je 5 tot 10 slagen doen boven je marathonhartslag. Als deze training niet intensief aanvoelt, dan mag het ook sneller. De voluit trainingen doe je tegen je omslagpunt.

Succes!

Blijde groet,
Rob
mevrouwdewit
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2019, 23:20

Re: Zones vs. Marathonhartslag

Bericht door mevrouwdewit »

Dankje Rob!!!
HJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2019, 11:12

Re: Zones vs. Marathonhartslag

Bericht door HJ »

Dag Rob,

Ik ben nu ruim twee weken bezig met het 100-dagen schema voor de marathon. Ik heb het boek de hardlooprevolutie gelezen en op basis daarvan mijn omslagpunt bepaald (elke 2 minuten versnellen), kwam uit tussen de 17 en 18 p/u met een maximale hartslag van 191, omslagpunt ligt dan op 187. In mijn trainingen op marathontempo probeer ik een hartslag van 160 aan te houden. Ik loop dan ongeveer 5.00/5.10 per kilometer. Ik merk echter dat mijn hartslag na ongeveer 8km omhoog gaat naar 170/172. Ik krijg deze dan wel weer omlaag als ik 5.30 per kilometer ga lopen. Mijn vraag is of ik het tempo 5.00/5.10 moet aanhouden en de hartslag wat moet laten oplopen of dat ik moet vertragen en de hartslag van 160 moet aanhouden?

Verder ben ik benieuwd naar de trainingen die in het boek als voluit worden omschreven. Over anderhalve week staat de 10km voluit op het programma. Moet ik deze hele training tegen het omslagpunt van 187 lopen of de hartslag laten oplopen en opbouwen naar 187. Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat ik de hele training met zo'n hoge hartslag kan volhouden.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zones vs. Marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
HJ schreef: 31 dec 2019, 11:20 Mijn vraag is of ik het tempo 5.00/5.10 moet aanhouden en de hartslag wat moet laten oplopen of dat ik moet vertragen en de hartslag van 160 moet aanhouden?
De bedoeling is dat je op deze hartslag loopt, dus inderdaad vertragen. Je zult zien dat dit steeds beter gaat (dus je hoeft minder te vertragen om de hartslag vast te houden).
HJ schreef: 31 dec 2019, 11:20 Moet ik deze hele training tegen het omslagpunt van 187 lopen of de hartslag laten oplopen en opbouwen naar 187.
Je loopt voluit, dus je hoeft niet op je hartslag te letten, je gaat gewoon zo hard mogelijk. Als het goed is en je gaat echt voluit, dan zou het gemiddelde op de 10km overeen moeten komen met je omslagpunt. Let wel: het is niet de bedoeling van de 10k voluit training om dit te testen, het doel van de 10k training is op je sneller te maken. Af en toe echt voluit gaan helpt hierbij.

Blijde groet,
Rob
HJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2019, 11:12

Re: Zones vs. Marathonhartslag

Bericht door HJ »

Bedankt voor je reactie, hier kan ik mee verder.
Plaats reactie