Moeilijke op marathonhartslag lopen

Plaats reactie
Rotterdam2019
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2018, 22:38

Moeilijke op marathonhartslag lopen

Bericht door Rotterdam2019 »

Vraagje:

Na een test en 10 km tijd is mijn marathonhartslag 151. Na verschillende trainingen kom ik er nu achter dat ik te snel zo rond de 160-165 zit. Ik moet echt langzaam lopen om rond die 150 te lopen en heb gevoel dat ik veel lekkerder loop op Mn snelheid met een hartslag van 160.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? En moet ik echt de lange afstanden zo langzaam lopen?

Is het ook de bedoeling om in het 100 dagen te oefenen met gelletjes omdat je straks bij de marathon dat wel gaat nemen? Wat is handig om dit te oefenen?

Alvast bedankt weer!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Moeilijke op marathonhartslag lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
Rotterdam2019 schreef: 17 jan 2019, 17:42 Wat kan hier de oorzaak van zijn? En moet ik echt de lange afstanden zo langzaam lopen?
Voordat ik dit goed kan beantwoorden: even een vraagje: hoe snel wat je 10km en als je op marathonhartslag traint, om welk tempo train dan?
Rotterdam2019 schreef: 17 jan 2019, 17:42 Is het ook de bedoeling om in het 100 dagen te oefenen met gelletjes omdat je straks bij de marathon dat wel gaat nemen? Wat is handig om dit te oefenen?
Dit is zeker de bedoeling. Wat je kunt doen is een gelletje nemen halverwege een training op marathonhartslag. Dan kun je kijken hoe deze bevalt en dat je er bijvoorbeeld niet misselijk van wordt. Mocht het niet bevallen dan heb je nog alle tijd om een andere te proberen.

Blijde groet,
Rob
Rotterdam2019
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2018, 22:38

Re: Moeilijke op marathonhartslag lopen

Bericht door Rotterdam2019 »

Hoi Rob,

10 km tijd was 52 minuten en omslagpunt van 181.
Marathonhartslag van 151 volgens het boek.
De lange lopen heb ik zo rond de 4.40 tot 4.50 gemiddeld.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Moeilijke op marathonhartslag lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Bij een 10km tijd van 52 kom ik op een marathontijd van ongeveer 4h23, dat is 6:15min /km
Dus eigenlijk loop je nog te snel als je 4:50 min/km loopt.....

Het zal even wennen zijn maar naar verloop van tijd leer je "langzaam" te lopen. Wat wel helpt is je stapfrequentie hoog te houden en de stappen klein, dat kun je makkelijker je snelheid regelen.

Mocht je nog twijfels hebben hoor ik het graag!
Succes!

Rob
Rotterdam2019
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2018, 22:38

Re: Moeilijke op marathonhartslag lopen

Bericht door Rotterdam2019 »

Bedankt Rob,

Maar zolang het goed gaat is het dan mogelijk om gewoon lekker dit tempo te lopen? Ik vind het niet fijn trainen om zo langzaam te lopen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Moeilijke op marathonhartslag lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Op zich niet, maar bedenk wel dat de trainingen op marathonhartslag bedoeld zijn om juist te wennen aan het lopen op marathonhartslag.

Als je deze dus te snel loopt is de kans dat je ook te snel aan de marathon begint, met als gevolg dat je dit niet vol kunt houden.... ;)
Vandaar..

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie