overbelaste knie, wat te doen?

Plaats reactie
Friso19
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2016, 18:15

overbelaste knie, wat te doen?

Bericht door Friso19 »

Beste Rob,

Op 9 april loop ik (hopelijk) de marathon van Rotterdam. Tot nu toe gaat het 100-dagen schema prima, ik loop goed op hartslag en heb alle 88 dagen de trainingen volbracht en merk dat ik over de gehele linie beter ga lopen.

Maar nu heb ik sinds dit weekend plots een protesterende knie, vermoedelijk toch wat overbelasting op de pezen eromheen.

Deze week moet ik nog 2 keer 14 km op marathonhartslag, 1 keer 9 km intensief en 1 keer vogels kijken. En dan volgende week 2 keer 12 minuten. Wat is wijsheid? Zal ik 1 of meer trainingen overslaan?

Ben benieuwd naar je adviezen!
Bas V
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jan 2017, 08:07

Re: overbelaste knie, wat te doen?

Bericht door Bas V »

Dag Friso, ik ben niet deskundig, maar bij overbelasting sla ik desnoods een training over. Meestal knapt het met een dag of wat dan weer op. Heb zelf ook wel tegen blessures aangehikt.Even rust dus. Doorlopen maakt het alleen maar erger en dan zit je er mee op de dag van de marathon. Zo gauw het weer goed voelt een rondje vogels kijken en als dat goed gaat weer het schema oppakken. Je hebt alle trainingen gedaan dus er een paar missen zal niet heel erg zijn denk ik. Hoewel dat gevoelsmatig wellicht anders is. Succes en hopelijk is je knie al weer opgeknapt.
Groet, Bas
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: overbelaste knie, wat te doen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Friso,

Het advies vsn Bas is een prima advies. Probeer pas weer te lopen als je pijnvrij bent, dus in het dagelijkse leven geen pijn voelt.
Meer info:
http://www.prorun.nl/gezondheid/loopble ... opersknie/

Sterkte!

Met blijde groet,

Rob
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Re: overbelaste knie, wat te doen?

Bericht door Torrerob »

Hoi Friso,

ik ben het met bovenstaande adviezen eens. Zorg eerst dat je herstelt, hou je conditie op peil met fietsen.

Ik heb vorig jaar 3 weken voor de marathon ook last van mijn knie gekregen. Was weliswaar geen lopersknie, maar toch. Ik heb toen 2 weken echt helemaal niet (kunnen) lopen. In de laatste 6 dagen voor de marathon knapte het op. Ik heb toen 2 korte loopjes gedaan voor het gevoel en daarna de marathon van Amsterdam gelopen. Het kan dus wel, maar hou je in.

Laatste tip mbt lopersknie heb ik van Chi Running. De irritatie van de peesplaat ontstaat volgens hem als je bekken teveel zijdelings 'wiegt' tijdens het lopen. Belangrijk is volgens hem dat je je bekken goed recht hebt door je onderste buikspieren aan te spannen. Toen ik hier deze winter een beetje last van kreeg hielp het direct.

succes in ieder geval en hou je vertrouwen!
Ik zie je in Rotterdam! Succes

groeten Rob
Plaats reactie