Verwachte eindtijd aan de van hand 14km afstand

Plaats reactie
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

Verwachte eindtijd aan de van hand 14km afstand

Bericht door SportrustenDemo »

Beste Koen, Mark, Rob en andere sportrusten,

Allereerst, even mijn complimenten voor jullie filosofie! Ondanks dat ik pas mijn eerste marathon ga lopen, ben ik heilig overtuigd van je schema! Ik ben met jullie schema me aan het voorbereiden voor de marathon van Rotterdam. En dat gaat heel goed, ik merk dat ik steeds meer moeite moet doen om mijn marathonhartslag te bereiken :) , iets wat me goed doet.

Aanstaande zondag heb ik mijn eerste 10km voluit en ik hoop op een lekkere loop met een nieuw pr. Tevens kan ik gelijk mijn omslagpunt controleren, aangezien ik recent een nieuw sporthorloge heb en enige twijfel heb over de juistheid.

Dat gezegd hebbende, heb ik eigenlijk een vraag (paar vragen):

Wat is jullie verhouding tussen jullie eigen 14km tijd, welke je regelmatig loopt in het marathon schema en jullie eindtijd..?

Ik snap dat je voor het schema je snelste 10km-tijd nodig hebt, maar is het wellicht ook een idee om een rekentooltje te maken voor de eindtijd gebaseerd op de 14km-tijd..?
Het zou onervaren lopers, inclusief mezelf, kunnen helpen. Nu zou je bijvoorbeeld te geforceerd kunnen gaan lopen, uitgaande van een eindtijd gebaseerd op je snelste 10km. Terwijl, in mijn ogen, je trainingen van 14km een realistischer beeld geven (lees: vertrouwder).

Een onervaren, maar enthousiaste, beginnende marathonloper,
Groetjes,

Martin
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verwachte eindtijd aan de van hand 14km afstand

Bericht door peterde »

Hallo Martin,

In principe 3 x je tijd op de 14 km. Want je loopt in theorie die 14 km op je marathonhartslag en dus op je marathon tempo. Bij deze methode leer je als het ware je lichaam aan dit tempo wennen en theoretisch moet je door de afbouw in het schema het dan in 1 x 42 km vol kunnen houden. Uit ervaring weet ik dat 2 x 14 km eigenlijk nooit het probleem is, maar de laatste 14 km wordt het wat zwaarder maar de theorie zou nog steeds op moeten gaan.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Verwachte eindtijd aan de van hand 14km afstand

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martin,
SportrustenDemo schreef:Wat is jullie verhouding tussen jullie eigen 14km tijd, welke je regelmatig loopt in het marathon schema en jullie eindtijd..?
Ik spreek even voor mijzef: als ik train op marathonhartslag zit ik meestal (niet altijd) iets boven het marathontempo, dat ik verwacht te lopen tijdens de marathon. Een beetje afhankelijk van het tijdstip van de training en de drukte.
SportrustenDemo schreef:Ik snap dat je voor het schema je snelste 10km-tijd nodig hebt, maar is het wellicht ook een idee om een rekentooltje te maken voor de eindtijd gebaseerd op de 14km-tijd..?
Ik snap niet helemaal wat je doel is van dit rekentool...

1) Je hartslagmeter kan je tempo aangeven (in min/km of in km/uur) Het rekentool geeft ook deze waarden. Als deze overeenkomen weet je dat je tempo ongeveer overeenkomt met je verwachte tempo (en dus eindtijd) tijdens de marathon. https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

2) Je 10k gaat voluit, de 14k niet, dus die twee kun je niet vergelijken... je 14k hartslag is afhenkleijk van je 10k tijd, dus als je hartslagen verkeerd bepaald zouden zijn, is je 14k tempo dat ook en dus klopt je eindtijd niet die je uitrekent aan de hand van de 14k. Of begrijp ik je verkeerd?

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie