Sneller worden!

Plaats reactie
Michel74
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 feb 2016, 20:05

Sneller worden!

Bericht door Michel74 »

Hoi!
Ik ga volgend jaar m'n tweede marathon lopen en zou er graag een minuut of 20 korter over willen doen. Nu is mijn vraag hoe kan ik het beste sneller worden en in welke training kan ik dat het beste inpassen?
Alvast bedankt
Michel.
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sneller worden!

Bericht door peterde »

Lastig om te beantwoorden met deze gegevens Michel.

Hoe snel liep je de eerste keer en hoe was het gevoel daarbij?

Over het algemeen kan je stellen dat je bij sportrusten bij dezelfde voor jou optimale hartslag wat sneller gaat lopen. Hier door wordt de verwachte tijd die je over de marathon gaat doen weer iets korter zodat je optimale hartslag iets hoger mag zijn. Het mes snijdt dus eigenlijk aan 2 kanten :) Voor hele snelle lopers (onder de 3 uur) gaan dit niet meer op. Het belangrijkste is dat je erkent dat verbetering langzaam gaat.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Michel74
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 feb 2016, 20:05

Re: Sneller worden!

Bericht door Michel74 »

4:20u met sportrusten. Laatste 10km waren best zwaar maar verder wel goed gegaan. Zou vraag toch onder de 4uur willen lopen.
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sneller worden!

Bericht door peterde »

Oke Michel,

Dat is al weer wat meer informatie. 20 minuten winnen op 4:20 als je de eerste keer optimaal liep is wel wat ambitieus maar beter mogelijk dan 20 minuten op 3 uur.

Liep jij je trainingen op hartslag of tempo?

Wat is jouw tijd op de 10 km nu? Op zich zou je de intensieve trainingen kunnen vervangen door interval trainingen (wel goed je rusthartslag in de gaten houden) Op zich word je daar sneller van zodat je 10 km voluit wat sneller beter wordt, waardoor je marathon hartslag omhoog kan en daarmee eigenlijk ook je tijd naar beneden. Het belangrijkste blijft toch jouw hartslagzone. Bij mijn twee eerste pogingen via de sportrusten methode ben ik toch in de lekker lopen val getrapt door te snel te willen zijn. Achteraf ook net in de verkeerde hartslag zone getraind.

En volgens welk schema volgde jij eigenlijk sportrusten. Ik doe het nu volgens het boekje de marathon revolutie en ik moet zeggen dat dit in mijn ogen stukken beter in elkaar zit dan uit eerdere boeken. (Voortschrijdend inzicht zeg maar :))

Meer rustige vogelkijk trainingen om de snelle 10 km's heen en iets meer afbouw voor de marathon. Hierdoor wordt er nog meer aandacht aan het herstel en rust gegeven wat het uiteindelijke resultaat gunstig zou moeten beïnvloeden.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Michel74
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 feb 2016, 20:05

Re: Sneller worden!

Bericht door Michel74 »

Hoi.
Ik loop op hartslag.
10km 48-50 min
Schema van het boek de marathon revolutie.
Heb wel aan de veilige kant gezeten met mijn hartslag tijdens de marathon.
Michel.
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sneller worden!

Bericht door peterde »

Hoi Michel,

Als jij structureel rond de 48 minuten loopt moet 4 uur er in zitten. Ik zou zeggen gewoon op je marathon hartslag trainen en bij de intensieve trainingen dit ook echt intensief doen dus tot op het omslagpunt. Als je dit in een interval doet bijvoorbeeld 800 meter behoorlijk voluit en dan 200 meter dribbelen is dat niet al te belastend. Maatgevend voor eventueel vooruitgang in de basis snelheid worden je 10 km's voluit in het schema. Probeer deze gewoon te lopen bij evenementen. Als dit structureel rond die 48 minuten uitkomt kan in mijn ogen wat dichter op je marathon hartslag lopen. Zeg maar zo rond de 10 km en dit dan vol houden. Zou dan net iets onder de 4 uur moeten kunnen eindigen.

Succes met de voorbereidingen voor jouw 2e marathon.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Plaats reactie