de volgende marathon plannen

Plaats reactie
Chrisvp
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2016, 00:40

de volgende marathon plannen

Bericht door Chrisvp »

Hallo Rob of collega,
hoe snel kan je na je marathon op jullie schema weer een volgende marathon plannen? Gezien het succes voor mij afgelopen zondag popel ik al weer. Daarbij denk ik: het beste herstel is (https://www.runnersweb.nl/training/mara ... gramma.htm) 1 week geen hardlopen en dan weer opbouwen. Maar kan ik dan niet gewoon ergens gaande het 14 km schema onderweg weer instappen i.p.v. helemaal aan het begin? (dus weer 100 dagen opbouwen).
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: de volgende marathon plannen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Chris,

De meeste bronnen die ik ken adviseren maximaal 2 marathons per jaar te lopen. Nu is de ervaring onder Sportrusters die meerdere trainingsprogramma's geprobeerd hebben wel, dat het herstel sneller gaat na een 100 dagen programma dan na een traditioneel schema.

Toch zou ik de tweede "Sportrusten" marathon toch wel een minimaal 4-5 maandan na de eerste plannen. Als dan blijkt dat je dit goed aankan zou je de tijd tussen twee marathons korter kunnen maken.

Voor je schema zou dit betekenen dat je 100 dagen voor de volgende marathon kunt beginnen weer gericht te trainen. Tot die tijd zou je dus een ander schema kunnen volgen, b.v. van de halve of de 10, ter afwisseling.

Persoonlijk volg ik in voorbereiding voor een marathon het 100 dagen schema van de marathon. In de overblijvende perioden wissel ik de trainingen af, soms op marathonhartslag, soms op halve marathonhartslag en soms voluit. En natuurlijk vogels kijken. Ik probeer wel 4 keer per week te lopen. En verder is het leuk deel te nemen aan evenementen als een 10km of een halve marathon.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie